Sheviis 10:7-8

משנה ז

כורת דבורים, רבי אליעזר אומר, הרי היא כקרקע, וכותבין עליה פרזבול, ואינה מקבלת טמאה במקומה, והרודה ממנה בשבת חיב. וחכמים אומרים אינה כקרקע, ואין כותבין עליה פרזבול, ומקבלת טמאה במקומה, והרודה ממנה בשבת, פטור

ר' עובדיה מברטנו

כוורת דבורים וכו' כשהיא מחוברת בטיט הכל מודים שהיא כקרקע לכל דבר, ואם היתה מונחת על גבי יתדות הכל מודים שהיא ככלים ואינה כקרקע, לא נחלקו אלא שמונחת על גבי קרקע ואינה מחוברת בטיט

ר"א אומר הרי היא כקרקע ונקנית בכסף בשטר ובחזקה כקרקע

וכותבין עליה פרוזבול אם יש ללוה כוורת כאילו היה לו קרקע

ואינה מקבלת טומאה כדרך שהקרקע המחובר אינו מקבל טומאה

והרודה מחלות דבש שבתוכה בשבת חייב חטאת כתולש דבר ממקום חבורו, דכתיב ויטבול אותה ביערת הדבש וכי מה ענין יער אצל דבש, אלא מה יער התולש ממנו בשבת חייב חטאת אף דבש הרודה ממנו בשבת חייב חטאת. ואין הל' כר"א

--------------------------------------------

משנה ח

המחזיר חוב בשביעית, יאמר לו משמט אני. אמר לו, אף על פי כן, יקבל ממנו, שנאמר וזה דבר השמטה. כיוצא בו, רוצח שגלה לעיר מקלט ורצו אנשי העיר לכבדו, יאמר להם רוצח אני. אמרו לו אף על פי כן, יקבל מהם, שנאמר וזה דבר הרוצח

ר' עובדיה מברטנו

המחזיר חוב בשביעית בסוף שביעית דהיינו בשמיטתה, שאין שביעית משמטת אלא בסופה, שנאמר מקץ שבע שנים

אמר לו אעפ"כ א"ל הלוה אעפ"כ אני רוצה לפרוע לך

יקבל ממנו ולא עוד אלא שמותר לו שתהא ידו פשוטה לקבל בשעה שאומר לו משמט אני

שנאמר וזה דבר השמטה כלומר דבור בעלמא שמוציא מפיו שהוא משמט דיו, ובדבור ראשון שאמר משמט אני סגי ואין צריך שיאמר וישנה שנאמר וזה דבר, אין לך אלא דבור ראשון, וכן וזה דבר הרוצח