Sheviis 8:11-9:1

משנה יא

מֶרְחָץ שֶׁהֻסְּקָה בְּתֶבֶן אוֹ בְקַשׁ שֶׁל שְׁבִיעִית, מֻתָּר לִרְחֹץ בָּהּ. וְאִם מִתְחַשֵּׁב הוּא, הֲרֵי זֶה לֹא יִרְחֹץ

ר' עובדיה מברטנורא

ואם מתחשב הוא אם אדם חשוב הוא שבני אדם למדים ממנו צריך להחמיר על עצמו

---------------------------------------

פרק ט

משנה א

הפיגם, והירבוזין השוטים, והחלגלוגות, כסבר שבהרים, והכרפס שבנהרות, והגרגר שלאפר, פטורין מן המעשרות, ונלקחין מכל אדם בשביעית, שאין כיוצא בהם נשמר. רבי יהודה אומר, ספיחי חרדל, מתרין, שלא נחשדו עליהן עוברי עברה. רבי שמעון אומר, כל הספיחין, מתרין, חוץ מספיחי כרוב, שאין כיוצא בהם בירקות שדה. וחכמים אומרים, כל הספיחין אסורין

ר' עובדיה מברטנורא

הפיגם עשב שקורין רוט"א בלע"ז

והירבוזין אספרג"י בלע"ז. והשוטים הם אספרג"י של שדות אותן שאינן של גנות

והחלגלוגות בערבי רגל"א ובלע"ז ווירדולאג"ש, וכוסבר. קוליאנד"ר בלע"ז. ודוקא של הרים אבל של גינה חשוב הוא

וכן כרפס של נהרות דוקא אבל לא של גינה

כרפס אפיי"ו בלע"ז

גרגיר אוריג"א בלע"ז

שבאפר הגדל באחו. אבל של גינה חשוב הוא

פטורים מן המעשר בכל השנים כדמפרש טעמא שאין כיוצא בהן נשמר שאינן נחשבין בעיני בעליהן ומפקירין אותן, והפקר פטור מן המעשר דכתיב ובא הלוי כי אין לו חלק ונחלה עמך, בדבר שאין לו חלק ונחלה עמך יטול מעשרותיו, יצא הפקר לקט שכחה ופאה שיש לו חלק עמך

ונלקחים מכל אדם בשביעית לפי שאין דרך לשמרן. דכל דבר שדרך לשמרו אסור לקנות אותו מעם הארץ בשביעית שהוא חשוד לשמור הפירות ושלא להפקירן והלוקח מן המשומר אפילו כחצי איסר אסור. וכל הנך דמתניתין שחזקתן שאין משמרין אותן מותר ליקח מהן מעם הארץ כדי מזון ג' סעודות בלבד ולא יותר, שאין מוסרין דמי פירות שביעית לעם הארץ, אף על פי שהפירות הן מן ההפקר, יותר ממזון ג' סעודות, מפני שהוא חשוד לאצור הדמים ואינו נוהג בהם קדושת שביעית

שלא נחשדו עליהם עוברי עבירה להביאם מן השמור. ואין הלכה כר"י

כל הספיחין מותרין לקחת מכל אדם דמחזקינן להו שאינם מן השמור:

חוץ מספיחי כרוב - שחזקתן מן השמור

לפי שאין כיוצא בהם בירקות שדה שאין גדלים כמותן במדבר . ואין הלכה כר"ש