Sheviis 3:9-10

משנה ט

אבני כתף, באות מכל מקום. והקבלן, מביא מכל מקום. ואלו הן אבני כתף, כל שאינה יכלה להנטל באחת יד, דברי רבי מאיר. רבי יוסי אומר, אבני כתף כשמן, כל שהן נטלות שתים שלש על הכתף

ר' עובדיה מברטנורא

באות מכל מקום אפילו מתוך שלו דמידע ידיע דלבנין קבעי להו ולא לתקן את השדה

והקבלן שקבל שדה באריסות מביא מ"מ ואפילו מאותה שדה שהוא אריס בה אפילו אבנים קטנות שאין שדה זו חשובה כשלו. וי"מ והקבלן שדרכו לבנות בנינים בקבולת שאין כוונתו אלא לקבץ אבנים מביא מ"מ ואפילו משדה שלו:

ר' יוסי אומר כו' והלכה כר' יוסי

------------------------------------------

משנה י

הבונה גדר בינו ובין רשות הרבים מתר להעמיק עד הסלע. מה יעשה בעפר, צוברו ברשות הרבים ומתקנו, דברי רבי יהושע. רבי עקיבא אומר, כדרך שאין מקלקלין ברשות הרבים, כך לא יתקנו. מה יעשה בעפר, צוברו בתוך שדהו כדרך המזבלין. וכן החופר בור ושיח ומערה.

ר' עובדיה מברטנורא

להעמיק עד הסלע ולא חיישינן דלמא ממלך וזרע ליה , שאין דרך בני אדם לזרוע סמוך לרה"ר. אבל בינו לבין חבירו חיישינן דילמא ממלך וזרע ליה ואסור

צוברו ברשות הרבים ואח"כ נוטלו משם ומתקן את רשות הרבים כמו שהיה

כשם שאין מקלקלים רה"ר כד לא יתקן כלומר לא מבעיא לצבור עפרו לרשות הרבים שהוא אסור אף על פי שיסירנו אח"כ שהרי מקלקל הוא לשעה, אלא אפילו לתקן אסור, כגון אם היו אבנים או עפר מפוזרים ברשות הרבים לא יצברם במקום אחד אלא יסלקם לגמרי מרשות הרבים, והיינו דקאמר כשם שאין מקלקלין רשות הרבים לצבור עפרו לו, שות הרבים אע"פ שדעתו לסלקו מיד, כך לא יתקן לצבור אבנים או עפר המפוזרים ברשות הרבים ולשום אותם בצדי רה"ר לפי שעה, אלא יסלקם מיד לגמרי מכל רה"ר ויוציאם לים או לנהר

מה יעשה בעפר אליבא דרבי עקיבא

צוברו בתוד שדהו כדרך המזבלים ג' אשפות לבית סאה

וכן החופר בור שיח מערה בשאר ימות השנה פליגי בה ר' יהושע ורבי עקיבא, לר"י צוברו ברה"ר ובלבד שיסלקנו אחר כך ויתקן רה"ר כמו שהיהז ולר"ע אע"פ שדעתו לתקן אסור אלא צוברו ברשותו. והלכה כרבי עקיבאע