Sheviis 2:7-8

משנה ז

הארז והדחן והפרגין והשמשמין שהשרישו לפני ראש השנה, מתעשרין לשעבר, ומתרין בשביעית. ואם לאו, אסורין בשביעית, ומתעשרין לשנה הבאה

ר' עובדיה מברטנו

האורז בלע"ז רי"ש

ודוחן מילי"ו

והפרגין כעין רמון מלא זרע והזרע שלו מקשקש בתוכו, וקורין לו בערבי כשכ"ש ובלע"ז פפאוור"ו

והשומשמין כמין זרע ארוך, ובארץ ישראל ממנו הרבה וקורין לו בערבי סומס"ס

מתעשרים לשעבר כמעשר שנה שעברה, אם היתה שנה ראשונה ושניה של שמיטה, מעשר שני, ואם שלישית מעשר עני

ומותרין בשביעית כיון שהשרישו בשנה ששית לפני ראש השנה של שביעית אין בהם קדושת שביעית

ומתעשרין לשנה הבאה כשנת לקיטתן כיון דבאותה שנה השרישו. ואם היא שנה שביעית אין מתעשרין כלל ויש להן קדושת שביעית. אע"ג דבאילן אזלינן בתר חנטה, ובירק בתר לקיטה, ובתבואה וזיתים בתר שליש, כלומר כשיביאו שליש בשולן אז נתחייבו במעשרות, מ"מ באורז ודוחן ופרגין ושומשמין דאין לוקטים אותם כאחד ואין מביאים שליש בשולם כאחד אין הולכים בהם אלא אחר השרשה, דבשנה אחת משרשת כל השדה שהרי בבת אחת זורעים אותם

-------------------------------------

משנה ח

רבי שמעון שזורי אומר, פול המצרי שזרעו לזרע בתחלה, כיוצא בהן. רבי שמעון אומר, אפונין הגמלונין, כיוצא בהן. רבי אלעזר אומר, אפונין הגמלונין, משתרמלו לפני ראש השנה

ר' עובדיה מברטנו

פול המצרי פאשול"י בלע"ז

שזרעו לזרע כדי להוציא ממנו זרע לזרוע ולא לאכילה

כיוצא בהם בתר השרשה, כאורז ודוחן, בין לענין מעשרות בין לענין שביעית. ודוקא שזרעו לזרע אבל זרעו לירק אזלינן בתר לקיטה כירק

הגמלונין הגסים

משתרמלו שהוקשו ונעשו כמין כיס. ודוגמתו בתרמילו שהוא כיס של רועים