Uktzin 2:3-4

משנה ג

הרמון והאבטיח שנימוק מקצתו אינו מצטרף שלם מכאן ומכאן ונימוק מן האמצע אינו מצטרף הפטמא של רמון מצטרפת והנץ שלו אינו מצטרף ר' אליעזר אומר אף המסרק טהור

ר' עובדיה מברטנורא

שנימוק מקצתו אין מצטרף

דמה שנימוק אינו חשוב אוכל, כיון שנתמסמס ואינו ראוי לאכילה

הפטמא של רימון

כמין דד יוצא בראש הרמון, והוא הנקרא פטמא. וסביב הפטמא כמין פרח ירוק שיש בו חוטים דקים, והן קרויין נץ. וסביבות אותן החוטים כעין כוס וראשו עשוי לתלפיות, והוא קרוי מסרק, מפני שיש לו שינים כמסרק

אף המסרק טהור

שאם יחתך מן הפרי אין מתגלים הגלעינים בכך, הלכך לא הוי שומר. אבל הפטמא, אם יחתכוה עד שרשה יתגלו הגרעינים ויפסד הפרי. ואין הלכה כרבי אליעזר

----------------------------------------

משנה ד

כל הקליפין מיטמאות ומטמאות ומצטרפות רבי יהודה אומר שלשה קלופין בבצל הפנימית בין שלמה בין קדורה מצטרפות האמצעית שלמה מצטרפת וקדורה אינה מצטרפת והחיצונה בין כך ובין כך טהור

ר' עובדיה מברטנורא

כל הקליפין

כגון קליפי אגוזים ושקדים ורמונים וקליפי ביצים, חשיבי שומר לאוכל, ומצטרפין עם האוכל להשלימו לכשיעור לקבל טומאה. ומיהו קליפה לחה העליונה שעל האגוזים בשעת לקיטתן, אינה מצטרפת, דלא חשיבא שומר, שאין שומר על גבי שומר

קדורה

נקובה. לשון מקדרים בהרים כדתנן בעירובין. וקדורה אינה מצטרפת, לפי שאינה שומרת כשהיא נקובה וחתוכה

והחיצונה

היא הקליפה הדקה הנופלת מאליה כשמשמשין בבצל. ואין הלכה כרבי יהודה