Uktzin 1:5-6

משנה ה

כל ידות האוכלין שבססן בגורן טהורים ר' יוסי מטמא פסיגה של אשכול שריקנה טהורה שייר בה גרגיר אחד טמאה שרביט של תמרה שריקנו טהור שייר בו תמרה אחת טמא וכן בקטניות שרביט שריקנו טהור שייר בו גרגיר אחד טמא רבי אלעזר בן עזריה מטהר בשל פול ומטמא בשל קטניות מפני שהוא רוצה במשמושן

ר' עובדיה מברטנורא

שבססן

שדש אותן ברגלי הבהמה או במקלות עם התבואה. ובססן, לשון בוססו מקדשך

ורבי יוסי מטמא

הואיל וראוים להפכן בעתר עם התבואה. ואין הלכה כרבי יוסי

פסיגה של אשכול

דרך האשכול לצאת מן השדרה שלה כמה אשכולות קטנים, ואותן אשכולות נקראים פסיגי ענבים

שריקנה

שנתרוקנה מן הפסיגים שבה, כלומר שהסירו ממנה הפסיגים הקטנים ונשארה ריקנית

שייר בה גרגיר אחד טמאה

שנעשית כולה יד לאותו גרגיר

שרביט של תמרה שריקנו

שהסיר התמרים ונשאר השרביט ריקן

ור' אלעזר בן עזריה מטהר בשל פול

מפני שהפולין גסים הן ואין צריכין לשרביט, שאפילו מתערבים בפסולת נוח לנקרן

ומטמא של קטניות

דשומר הוא, מפני שהן דקין ואין יכול לנקרן כשמתערבים בפסולת, וניחא ליה שיהו באותן שרביטין כדי שיוכל למשמשן ולטלטלן באותו שרביט. ואין הלכה כרבי אלעזר בן עזריה

---------------------------------------

משנה ו

עוקצי תאנים וגרוגרות והכלוסים והחרובים הרי אלו מיטמאין ומטמאין ומצטרפין רבי יוסי אומר אף עוקץ דלעת עוקצי האגסין והקרוסטמלין והפרישין והעוזרדין עוקץ דלעת טפח עוקץ קונרס טפח רבי אלעזר ברבי צדוק אומר טפחיים הרי אלו מיטמאין ומטמאין ולא מצטרפים ושאר כל העוקצים לא מיטמאין ולא מטמאין

ר' עובדיה מברטנורא

והכלוסין

מין קטניות

ומצטרפים

דפעמים שהן נאכלין עם הפרי

ר' יוסי אומר אף עוקץ הדלעת

מפני שהוא נשלק עמה. ואין הלכה כר' יוסי

אגסים

בערבי אג"ס, ובלע"ז פירא"ש

קרוסטמלין

תפוחים קטנים שדומים לעפצים. הקרויים מילי"ן

פרישין

בערבי ספרג"ל, ובלע"ז קודוניי"ש

עוזרדין

בערבי זערו"ד, ובלע"ז סורבא"ש

טפח

אעוקץ דלעת יונית דוקא קאי, ולא אאחריני השנויים במשנה, דעוקציהן קטנים

קונדס

ירקות מרים, וממתקים אותן על ידי האור ברותחים. ואין הלכה כרבי אלעזר ברבי צדוק

לא מיטמאין ולא מטמאין

ואין צריך לומר שאין מצטרפין