Yadayim 1:5-2:1

משנה ה

המים שהנחתום מטביל בהם את הגלוסקין פסולים וכשהוא מדיח את ידיו בהן כשרים הכל כשרים ליתן לידים אפילו חרש שוטה וקטן מניח חבית בין ברכיו ונוטל מטה חבית על צדה ונוטל והקוף נוטל לידים ר' יוסי פוסל בשני אלו

ר' עובדיה מברטנורא

גלוסקין

ככרות לחם נקי וטהור

ואם הדיח בהן ידיו

וטח את הגלוסקין בידו

כשרים

המים שבכלי לנטילה, שלא נעשית מלאכה במים שבכלי אלא במים שלקח בחפניו

מניח חבית בין ברכיו

וברכיו מסייעין לשפוך, והיינו כח גברא, ומשום הכי לא פליג ר' יוסי בהא

ומטה חבית על צדה

ואפילו הלך וישב לו אח"כ והחבית שופכת מים כל היום כולו, מחמת הטייתו הוא, וחשיב כח גברא

והקוף

חיה ששמה מונא בלע"ז. ויש לה ידים כידי אדם

נוטל לידים

דכח נותן בעינן, כח אדם לא בעינן

ר' יוסי פוסל בשני אלו

בקוף, ובמטה חבית על צדה. בקוף, משום דבעינן כח אדם וליכא. ומטה חבית על צדה, לאו כח גברא חשיב ליה. ואין הלכה כר' יוסי

---------------------------------------

פרק ב

משנה א

נטל לידו אחת משטיפה אחת ידו טהורה לשני ידיו משטיפה אחת ר"מ מטמא עד שיטול מרביעית נפל ככר של תרומה טהור רבי יוסי מטמא

ר' עובדיה מברטנורא

נטל ידו אחת משטיפה אחת

קא קרי שטיפה אחת כל זמן שלא נטל כי אם פעם אחת עד הפרק. ובידו אחת הוא דסגי בפעם אחת, אע"ג דאין בכלי רביעית אלא דאתו משיירי טהרה. אבל לשתי ידיו, אע"ג דאתו משיירי טהרה לא מהני עד שיטול שתי פעמים. ראשונים עד הפרק, ושניים עד הפרק. ורמב"ם מפרש, משטיפה אחת משפיכה אחת. וכשנוטל שתי ידיו בשפיכה אחת, המים מיטמאין בידו אחת, ונמצא רוחץ השניה במים שנטמא ולא טהרו ידיו עד שיטול מים שניים מרביעית, אבל כשנוטל ידו אחת בלבד, בשפיכה אחת נטהרה ידו, וכשנוטל מים שניים לטהר המים שעל ידו סגי בפחות מרביעית. ואין הלכה כר' מאיר

נפל ככר של תרומה

היכא דנטל את הראשונים מרביעית ונפל עליהם ככר של תרומה, או נגע בככר של תרומה עם המים שבידו קודם שינגבם, או קודם שישפוך עליהן מים שניים

טהור

דכי היכי דמהנו לטהר ידיו מהנו נמי לטהר עצמן

ר' יוסי מטמא

דסבר לטהר ידיו מהנו, אבל אינהו גופייהו טמאים