Tevul Yom 3:2-3

משנה ב

ירק של תרומה וביצה טרופה נתונה על גביו ונגע טבול יום בביצה לא פסל אלא הקלח שכנגדו ר' יוסי אומר כל הסדר העליון אם היה כמין כובע אינה חבור

ר' עובדיה מברטנורא

ירק של תרומה

שנתנו בקערה או באלפס

וביצה טרופה

בקערה, שנתערב החלבון והחלמון יחד ונתונה על גבי הירק

ונגע טבול יום בביצה

אע"פ שהוא חולין, דאין שייך תרומה בביצה, וטבול יום אינו פוסל בחולין. אפילו הכי הוי חיבור, ונפסל הירק כאלו נגע בו. ומיהו לא פסל אלא הקלח שכנגד מגע ידו, ושאר הקלחים טהורים

כל הסדר העליון

קלחים העליונים שהביצה על פניהם. ואין הלכה כר' יוסי

אם היה כמין כובע

שמחמת הבישול נתנפחה הביצה ונעשית כמין כובע על הירק וחלולה תחתיה

--------------------------------------

משנה ג

חוט של ביצה שקרם על דפנות של לפס ונגע בו טבול יום מן השפה ולפנים חבור מן השפה ולחוץ אינו חבור ר' יוסי אומר חוט וכל שנקלף עמו וכן בקטניות שקרמו על שפתה של קדרה

ר' עובדיה מברטנורא

לפס

כמו אילפס, כעין מחבת שעושין בה התבשיל. וביצה זו מתבשלת עם התרומה שנפסלה בטבול יום

מן השפה

של אלפס ולפנים, חשוב החוט של ביצה חיבור, ואם נגע שם טבול יום הכול טמא. אבל החוט היוצא משפת האלפס ולחוץ לא הוי חיבור

וכל שנקלף עמו

היינו מה שעולה עם החוט, הוי חיבור ולא יותר. רבי יוסי לקולא. והכי מוכח בתוספתא. ואין הלכה כר' יוסי

וכן בקטניות

דינם כדין הביצה