Zavim 4:2-3

משנה ב

הקיש על המריש על המלבן על הצנור ועל הדף אעפ"י שהוא עשוי בחבלים על התנור ועל הים ועל אצטרובל ועל חמור של רחים של יד ועל סאה של רחים של זיתים ר' יוסי אומר אף על קורת הבלנין טהור

ר' עובדיה מברטנורא

מריש

קורה גדולה שבונים בבירה וראשי קורות הגג כולן סמוכות עליה, והיא מונחת על גבי עמודים

מלבן

כמין ריבוע של קורות קבועות בארץ

צנור

מרזב של מים

אע"פ שהוא עשוי בחבלים

שאינו קבוע בארץ אלא קשור בחבלים ואין כוחו יפה כל כך

הים

היקף של עץ שהקמח מתקבץ בו בשעת הטחינה

אצטרובל

עיגול של עץ שמעמידין הריחים עליו. ושניהן קבועים הן

חמור של ריחים של יד

בנין של עצים שהריחים של יד קבועים בהן

וסאה של ריחים

מדה גדולה וקבועה בקרקע

קורת הבלנין

קורה שבעל המרחץ יושב עליה. וכל הני אם הקיש עליהן הזב ונפל הככר של תרומה מכח ההיקש, טהור, דכוחן יפה ולא חשיב היסט. ובקורת הבלנים נחלקו ואין הלכה כר' יוסי

------------------------------------------

משנה ג

הקיש על הדלת על הנגר על המנעול על המשוט ועל הקלת ועל אילן שכחו רע ועל סוכה שכחה רע על אילן יפה על סולם מצרי בזמן שאינו קבוע במסמר על הכבש על הקורה ועל הדלת בזמן שאינן עשוין בטיט טמאין על השידה על התיבה ועל המגדל טמאין רבי נחמיה ור"ש מטהרין באלו

ר' עובדיה מברטנורא

הנגר

יתד הנעוץ אחורי הדלת בנקב שבאסקופה

מנעול

שסוגרים בו הפתח

משוט

שמנהיגין בו את הספינה. ולשון מקרא הוא, כל תופשי משוט, ביחזקאל

קלת

עיגול של עץ שסביב לריחים התחתונה לקבל הקמח הנטחן שלא יפול לארץ ומיטלטל הוא

ועל סוכה שכוחה רע

ועומדת באילן שכוחו יפה

טמאין

דכל הני אין כוחן יפה, וכוח היקש הזב בהו חשיב היסט

מטהרים באלו

אשידה תיבה ומגדל קאי. להכי תנינהו תנא קמא לחודייהו. ואין הלכה כרבי נחמיה ורבי שמעון