Zavim 3:3-4:1

משנה ג

הזב והטהור שישבו בספינה גדולה איזו היא ספינה גדולה ר' יהודה אומר כל שאינה יכולה להמיט באדם ישבו על הנסר על הספסל על הגשיש של מטה ועל האכלונס בזמן שאינן מחגירין עלו באילן שכחו יפה בסוכה שכחה יפה ובסולם צורי או מצרי בזמן שהוא קבוע במסמר על הכבש על הקורה ועל הדלת בזמן שהן עשויין בטיט אפי' מצד אחד טהורין הטהור מכה את הטמא טהור הטמא מכה את הטהור טמא שאם ימשך הטהור הרי הטמא נופל

ר' עובדיה מברטנורא

כל שאינה יכולה להמיט באדם

שהיא גדולה כל כך שכשעולה בה אדם אינה מתמוטטת

הטהור מכה את הטמא

את הזב

הרי הטמא נופל

שכן דרך המכה את חברו, אם היה חברו נמשך היה המכה נופל, ולכך נחשב זה המכה כנשען על הטהור. ודוקא לענין טומאת מדרס איירי דטהור המכה את הטמא, טהור מטומאת מדרס. אבל טמא הוא, שהרי נשען על הזב. וטמא המכה את הטהור, בגדיו טמאים מדרס, דהוי כאילו הזב נשען עליו

--------------------------------------

פרק ד

משנה א

רבי יהושע אומר נדה שישבה עם הטהורה במטה כפה שבראשה טמא מדרס ישבה בספינה כלים שבראש הנס שבספינה טמאין מדרס נוטלת עריבה מלאה בגדים בזמן שמשאן כבד טמאין בזמן שמשאן קל טהורין זב שהקיש על כצוצרא ונפל ככר של תרומה טהור

ר' עובדיה מברטנורא

ר' יהושע אומר כיפה שבראשה

לרבותא נקטה, דאפילו צעיף שבראש הטהורה נחשב כאילו ישבה עליו הנדה, אע"פ שאינה יושבת עליו. ופליג אסתם מתניתין דפרקין דלעיל דלא מטמא אלא בגדיהן ולא כיפה שבראשן

כלים שבראש הנס

הא נמי לרבותא נקט, דאע"פ שהם בגובה בראש הנס שלא במקום דריסה, אפילו הכי טמאים מדרס. ובספינה קטנה ובמטה מחגרת איירי, כההיא דריש פרקין דלעיל, אלא דתנא דלעיל לא מטמא כלים שבראש הנס. ואין הלכה כרבי יהושע

בזמן שמשאן כבד טמאים מדרס

ואע"פ שלא נגעה בבגדים, דחשבינא לה כאילו נשענת על הבגדים

כסוסטרא

כמו גזוזטרא, כמין נסר הבולט מכותל העליה לחוץ

ונפל ככר של תרומה

שעל הכסוסטרא

טהור

הככר. ואע"פ שנפל מחמת היקש של זב, לא חשיב ליה כהיסט, משום דכוחה של כסוסטרא יפה