Niddah 9:6-7

משנה ו

שבעה סמנין מעבירין על הכתם רוק תפל ומי גריסין ומי רגלים ונתר ובורית קמוניא ואשלג הטבילו ועשה על גביו טהרות העביר עליו שבעה סמנין ולא עבר הרי זה צבע הטהרות טהורות ואינו צריך להטביל עבר או שדיהה הרי זה כתם והטהרות טמאות וצריך להטביל

ר' עובדיה מברטנורא

שבעה סממנין מעבירין על הכתם

שאין הדם בטל עד שיעביר כולן עליו

רוק תפל ומי גריסין

מפרש לקמן במתניתין

נתר

אלו"ם בלע"ז. ומין קרקע הוא ומזהיר. ובערבי קורין לו שי"ב

בורית

מין צמח הוא שמנקה ומטהר

קמוניא

עשב שמיבשים אותו וטוחנים אותו ומנקין בעפרו את הידים להעביר את הזוהמא. ובלשון גמרא קרוי שלוף דוץ

אשלג

לא אתפרש לי

הטבילו

לבגד שיש בו כתם קודם שהעביר עליו הסממנים הללו

הרי זה צבע

דאי הוה דם הוה עבר

שדיהה

נשתנה מאדמומיתו

-----------------------------

משנה ז

איזהו רוק תפל כל שלא טעם כלום מי גריסין לעיסת גריסין של פול חלוקת נפש מי רגלים שהחמיצו וצריך לכסכס ג' פעמים לכל אחד ואחד העבירן שלא כסדרן או שהעביר שבעה סממנין כאחת לא עשה ולא כלום

ר' עובדיה מברטנורא

שלא טעם כלום מבערב

כל אותה הלילה, והיינו תפל בלא טעם. והוא שישן מחצות אחרון של לילה עד הבוקר. ועד שלש שעות ביום נקרא רוק תפל לענין זה. ואם השכים בבקר ושנה פרקו, לא הוי רוק תפל

לעיסת גריסין של פול חלוקת נפש

שנחלק האוכל מן הקליפה. לועסה לגריסת הפול ומעבירו על הכתם

שהחמיצו

שהסריחו. וכמה חימוצן, כל ששהו שלשה ימים

וצריך לכסכס

לשפשף שלשה פעמים לכל סם וסם, כדרך כיבוס בגדים שכופל צד עם צדו ומשפשף

כסדרן

כדרך ששנויים כאן

לא עשה ולא כלום

לא לבדוק ולא לבטל