Niddah 9:4-5

משנה ד

שלש נשים שהיו ישנות במטה אחת ונמצא דם תחת אחת מהן כולן טמאות בדקה אחת מהן ונמצאת טמאה היא טמאה ושתיהן טהורות ותולות זו בזו ואם לא היו ראויות לראות רואין אותן כאילו הן ראויות

ר' עובדיה מברטנורא

ותולות זו בזו

שאם היתה האחת מעוברת, תולה הדם בשאינה מעוברת, והיא טהורה

ואם לא היו ראויות

כגון שהיו כולן מעוברות או כולן מניקות, כולן טמאות כאילו ראויות לראות, דמכל מקום דם מבינייהו נפק

------------------------------------

משנה ה

שלש נשים שהיו ישנות במטה אחת ונמצא דם תחת האמצעית כולן טמאות תחת הפנימית שתים הפנימיות טמאות והחיצונה טהורה תחת החיצונה שתים החיצונות טמאות והפנימית טהורה א"ר יהודה אימתי בזמן שעברו דרך מרגלות המטה אבל אם עברו שלשתן דרך עליה כולן טמאות בדקה אחת מהן ונמצאת טהורה היא טהורה ושתים טמאות בדקו שתים ומצאו טהורות הן טהורות ושלישית טמאה שלשתן ומצאו טהורות כולן טמאות למה הדבר דומה לגל טמא שנתערב בין ב' גלים טהורים ובדקו אחד מהן ומצאו טהור הוא טהור ושנים טמאין שנים ומצאו טהורים הם טהורים והשלישי טמא שלשתן ומצאו טהורים כולן טמאים דברי רבי מאיר שהי' רבי מאיר אומר כל דבר שהוא בחזקת טומאה לעולם הוא בטומאתו עד שיודע לך טומאה היכן היא וחכ"א בודק עד שמגיע לסלע או לבתולה

ר' עובדיה מברטנורא

תחת הפנימית

אותה של צד הקיר קרויה פנימית, וחיצונה קרויה אותה של צד דרך עליית המטה. והא דמפליג תנא הכא בין כשנמצא תחת הפנימית לנמצא תחת החיצונה, ולעיל קתני ונמצא דם תחת אחת מהן כולן טמאות, ולא מפליג בין נמצא תחת פנימית לנמצא תחת חיצונה, מפרש בגמרא דלעיל איירי כשהן תכופות ודבוקות יחד, הילכך איכא לספוקי בחיצונה אפילו כשנמצא הדם תחת הפנימית

אימתי

אמרו נמצא תחת החיצונה פנימית טהורה

בזמן שעברו דרך מרגלות המטה

דלא עברה פנימית על מקום מציאת הדם

אבל עברו שלשתן דרך עליה

שהן דורסות ועוברות על החיצונה

כולן טמאות

ואפילו פנימית, דשמא כשעברה פנימית דרך שם נפל ממנה

לגל טמא

שהיה שם כזית מן המת

עד שמגיע לסלע או לבתולה

קרקע בתולה. ואם לא מצא, הגל טהור, דאימור בא עורב ונטל את הטומאה. אבל הכא כשבדקו שלשתן ומצאו טהורות, מודו רבנן לר' מאיר דכולן טמאות, דהאי דם מהיכא אתא, על כרחך מחדא מנייהו הוא. והלכה כחכמים