Niddah 8:2-3

משנה ב

ותולה בכל דבר שהיא יכולה לתלות שחטה בהמה חיה ועוף נתעסקה בכתמים או שישבה בצד העסוקים בהן הרגה מאכולת ה"ז תולה בה עד כמה היא תולה ר' חנינא בן אנטיגנוס אומר עד כגריס של פול ואף ע"פ שלא הרגה ותולה בבנה או בבעלה אם יש בה מכה והיא יכולה להגלע ולהוציא דם הרי זה תולה בה

ר' עובדיה מברטנורא

ותולה

הכתם שמצאה

בכל דבר שהיא יכולה לתלות

לומר שלא ממנה היה

מאכולת

כינה

עד כמה הוא תולה

בדם מאכולת

עד כגריס

אבל טפי מהכי אין דם מאכולת כל כך גדול. ובהכי מיהא תליא ואע"פ שלא ידעה שהרגה. ור' חנינא פליג אתנא קמא דאמר הרגה אין לא הרגה לא. ואין הלכה כר' חנינא בן אנטיגנוס

ותולה בבנה ובבעלה

השוכבים אצלה אם יש בהן מכה, לומר שכתם זה מהן היה

ואם יש בה מכה

שהעלתה קרום

והיא יכולה להתגלע

להגלות. מלשון לפני התגלע הריב כלומר, שיסיר הקרום ויקלף ותתגלה המכה ויצא ממנה דם, תולה בה

---------------------------------------------------

משנה ג

מעשה באשה אחת שבאת לפני ר"ע אמרה לו ראיתי כתם אמר לה שמא מכה היתה ביך אמרה לו הן וחייתה אמר לה שמא יכולה להגלע ולהוציא דם אמרה לו הן וטהרה ר"ע ראה תלמידיו מסתכלין זה בזה אמר להם מה הדבר קשה בעיניכם שלא אמרו חכמים הדבר להחמיר אלא להקל שנאמר ואשה כי תהיה זבה דם יהיה זובה בבשרה דם ולא כתם

ר' עובדיה מברטנורא

דם ולא כתם

וחכמים הוא דגזור על הכתמים, לפיכך הולכים בהם להקל