Niddah 5:4-5

משנה ד

בת שלש שנים ויום אחד מתקדשת בביאה ואם בא עליה יבם קנאה וחייבין עליה משום אשת איש ומטמאה את בועלה לטמא משכב תחתון כעליון נשאת לכהן תאכל בתרומה בא עליה אחד מן הפסולים פסלה מן הכהונה בא עליה אחד מכל העריות האמורות בתורה מומתין על ידה והיא פטור' פחות מכן כנותן אצבע בעין

ר' עובדיה מברטנורא

מתקדשת בביאה

אם מסרה אביה לכך

ואם בא עליה יבם קנאה

להיות אשתו לכל דבר, ויורשה ומטמא לה וזכה בנכסי אחיו

וחייבין עליה משום אשת איש

אם קבל בה אביה קדושין מאחד ובא עליה אחר, נהרג עליה, דביאתה ביאה

ומטמאה את בועלה

אם היא נדה. אבל פחות מכן, אע"פ שהיא מטמאה במגע אינה מטמאה את בועלה משום בועל נדה לטומאת שבעה, אלא משום נוגע ולטומאת ערב

תחתון

של בועל נדה

כעליונו

של זב, שמטמא אוכלין ומשקין ולא אדם וכלים

מן הפסולין

כגון נכרי ועבד ונתין ממזר או חלל

פסלה

מתרומת אביה, אם היא בת כהן

מכל העריות

כגון אביה או חמיה

והיא פטורה

מפני שהיא קטנה ואינה בת עונשים

כנותן אצבע בעין

שדומע וחוזר לכמות שהיה, אף כאן חוזרת בתולה כמו שהיתה

-------------------------------

משנה ה

בן תשע שנים ויום אחד שבא על יבמתו קנאה ואינו נותן גט עד שיגדיל ומטמא בנדה לטמא משכב תחתון כעליון ופוסל ואינו מאכיל בתרומה ופוסל את הבהמה מעל גבי המזבח ונסקלת על ידו ואם בא על אחת מכל העריות האמורות בתורה מומתים על ידו והוא פטור

ר' עובדיה מברטנורא

שבא על יבמתו קנאה

וזכה בנכסיו אחיו. ואע"פ שאין קנין לקטן, שאני הכא דמן שמיא אקנויה נהליה

ואינו נותן גט עד שיגדיל

אם בא לגרשה. דקידושי אחיו קדושין גמורין, וגירושיו של זה אינן גירושין גמורין. ודוקא כשבא עליה לאחר שהגדיל די לה בגט, אבל אם לא בא עליה לאחר שהגדיל, צריכה גט וחליצה

ומטמא בנדה

אם בא עליה בנדתה. דביאתו ביאה לכל דבר

ופוסל

כגון נכרי ועבד או חלל בן תשע שנים שבא על הכהנת, פסלה מתרומת אביה

ואינו מאכיל

אם הוא כהן ונשא ישראלית, אינו מאכילה בתרומה, לפי שאין קנינו קנין גמור. ואפילו הוא יבם דקנייה בהך ביאה כדאמרן, אפילו הכי אינו מאכילה בתרומה

ופוסל את הבהמה

אם רבעה על פי עד אחד

ונסקלת על ידו

אם יש שני עדים