Niddah 2:5-6

משנה ה

משל משלו חכמים באשה החדר והפרוזדור והעלייה דם החדר טמא נמצא בפרוזדור ספקו טמא לפי שחזקתו מן המקור

ר' עובדיה מברטנורא

החדר והעליה והפרוזדור

חדר מבפנים ופרוזדור מבחוץ, שניהם זה אצל זה, חדר לצד אחוריה, ופרוזדור לפניה, ועליה בנויה על שתיהן, ונקב יש בין עליה לפרוזדור ונקרא לול. ופעמים יורד דם מן העליה לפרוזדור דרך הלול. וכותלי רחם, למטה באמצע פרוזדור, ודרך שם דמים יוצאים

דם החדר טמא

דהיינו דם המקור

ספיקו טמא

מספק טמא טומאה ודאית

שחזקתו מן המקור

ולא אמרינן שמא מן העליה בא ודמי עליה טהורים הן, אלא עשאוהו כאילו ודאי בא מן המקור. והני מילי, כשנמצא מן הלול ולפנים לצד החדר, אבל נמצא מן הלול ולחוץ, אינו טמא טומאה ודאית לשרוף, אלא ספיקו טמא לתלות, שהרי שני דמים יוצאין דרך שם, דמי החדר ודמי העליה, ולא ידעינן מהי אתא

--------------------------------

משנה ו

חמשה דמים טמאים באשה האדום והשחור וכקרן כרכום וכמימי אדמה וכמזוג בית שמאי אומרים אף כמימי תלתן וכמימי בשר צלי ובית הלל מטהרין הירוק עקביא בן מהללאל מטמא וחכמים מטהרים אמר רבי מאיר אם אינו מטמא משום כתם מטמא משום משקה רבי יוסי אומר לא כך ולא כך

ר' עובדיה מברטנורא

חמשה דמים טמאים

שתי פעמים כתיב דמיה בקרא בטומאת דמים שבאשהוהיא גילתה את מקור דמיה וטהרה ממקור דמיה, ומעוט דמיה שתים, הרי ארבע דמים. אדום, וקרן כרכום, ומימי אדמה, ומזוג. והשחור בכלל אדום הוא, והכי אמרינן בגמרא, האי שחור אדום הוא אלא שלקה

וכקרן כרכום

כמראה זיו הכרכום. לשון כי קרן עור פניו

וכמימי אדמה

כולן מפרש להן לקמן במתניתין

וכמזוג

כיין אדום המזוג במים

כמימי תלתן

מים ששורין בהן תלתן. פינקיריק"ו בלע"ז

וכמימי בשר צלי

מוחל היוצא מבשר צלוי

ובית הלל מטהרין

ושלש מחלוקות בדבר. תנא קמא דאמר חמשה דמים טמאים ותו לא, סבירא ליה דמימי תלתן ומימי בשר צלי תולין, לא אוכלין ולא שורפין. ובית שמאי מטמאין, ושורפין עליהן תרומה וקדשים. ובית הלל מטהרין לגמרי. והלכה כתנא קמא, דתולין

עקביא בן מהללאל מטמא

דסבירא ליה האי ירוק כקרן כרכום הוא, אלא שלקה. וירוק דמטמא עקביא בן מהללאל, היינו כמראה אתרוג, ולא כמראה כרתי, שאינו נוטה לאדמימות כלל

וחכמים מטהרין

ושלש מחלוקות נמי בירוק. תנא קמא סבר תולין לא אוכלין ולא שורפים, ועקביא בן מהללאל מטמא ושורפים, וחכמים מטהרים ואוכלים. והלכה כתנא קמא

אם אינו מטמא משום כתם

להיותו חשוב מן הדמים המטמאין באשה

מטמא משום משקה

וחשוב הוא דם להכשיר הזרעים לקבל טומאה ככל שאר דם. שהוא אחד מן השבעה משקין שמכשירין את הזרעים

לא כך ולא כך

לא מטמא משום כתם, ולא מכשיר את הזרעים. והלכה כר' יוסי, והוא חכמים דפליגי אעקביא