Mikvaos 9:3-4

משנה ג

אלו שאין חוצצין קלקי הראש ובית השחי ובית הסתרים באיש רבי אליעזר אומר אחד האיש ואחד האשה כל המקפיד עליו חוצץ ושאין מקפיד עליו אין חוצץ

ר' עובדיה מברטנורא

ובית הסתרים באיש

דאיש אינו מקפיד. ואפילו אשה אין מקפדת אלא נשואה כדפרישית

ושאינו מקפיד עליו אינו חוצץ

והוא שלא יהיה על רוב גופו. ופסק ההלכה לענין חציצה, רובו ומקפיד עליו, חוצץ דבר תורה. מיעוטו, כלומר אם הדבר החוצץ הוא במיעוט הגוף, אע"פ שמקפיד עליו, אינו חוצץ מן התורה, אבל חכמים גזרו על רובו שאינו מקפיד משום רובו המקפיד, ועל מיעוטו המקפיד נמי משום רובו המקיפיד. ולא גזרו על מיעוטו שאינו מקפיד אטו מיעוטו המקפיד, דהיא גופא גזירה ואנן ניקום ונגזור גזירה לגזירה

-------------------------------------------

משנה ד

לפלוף שבעין וגלד שעל המכה ושרף הלח ולכלוכי צואה שעל בשרו וצואה שתחת הצפורן וצפורן המדולדלת כשות של קטן לא טמא ולא מטמא קרום שעל המכה טמא ומטמא

ר' עובדיה מברטנורא

לפלוף שבעין

בלח אינו חוצץ, ביבש חוצץ. ושחוץ לעין דלעיל, בין בלח בין ביבש חוצץ. וטעמא הוי, דחוץ לעין אדם מקפיד בין בלח בין ביבש, בתוך העין ביבש מקפיד, בלח אינו מקפיד

כשות של קטן

כמין שער נולד בבשר הקטנים, כעין השער שנולד בקשואין שקורין פאקו"ס בערבי, ואותו שער קרוי בלשון משנה כשות של קישות, כך שער של קטן הדומה לו קרוי כשות של קטן, והנשים קוראות לו שער שוטה

לא טמא

אם נגעה טומאה באותו שער לא נטמא הקטן

ולא מטמא

אם היה הקטן טמא באחת מאבות הטומאות, ונגע אדם באותו שער ולא נגע בבשרו, לא נטמא הנוגע, דלא חשיב שער זה יד להכניס טומאה ולהוציא