Mikvaos 6:2-3

משנה ב

דלי שהוא מלא כלים והטבילן הרי אלו טהורים ואם לא טבל אין המים מעורבין עד שיהיו מעורבין כשפופרת הנוד

ר' עובדיה מברטנורא

והטבילן הרי אלו טהורים

ואפילו אין פי הדלי רחב כשפופרת הנוד. וכגון שהדלי עצמו טמא וצריך טבילה, דמגו דסלקא ליה טבילה לדלי סלקא ליה נמי למה שבתוכו

ואם לא טבל

גרסינן. כלומר ואם הדלי טהור ואינו מטבילו, שאינו צריך טבילה

עד שיהו מעורבין כשפופרת הנוד

אין הכלים שבתוכו טהורים עד שיהיה בפי הדלי כשפופרת הנוד

--------------------------------------

משנה ג

שלשה מקואות בזה כ' סאה ובזה כ' סאה ובזה כ' סאה מים שאובין והשאוב מן הצד וירדו שלשה וטבלו בהן ונתערבו המקואות טהורין והטובלים טהורים היה השאוב באמצע וירדו שלשה וטבלו בהם ונתערבו המקואות כמות שהיו והטובלים כמות שהיו

ר' עובדיה מברטנורא

בזה עשרים ובזה עשרים

מים כשרים, ובשלישי עשרים סאה מים שאובין

וטבלו ונתערבו

על ידי טבילתן צפו המים והשיקו ונתחברו שלשתן זו בזו

המקואות טהורים

אפילו השאוב. שהרי שני הכשרים מתערבים יחד ויש כאן שיעור מקוה ארבעים סאה מים כשרים, וכשמתחבר להן השאוב שהמים צפין על גביהן מחמת הטובלים, הוכשרו מימיו לטבילה

היה השאוב באמצע

מחמת שהשאוב מפסיק בין שנים החיצונים הכשרים, אין הכשרים מתערבין זה עם זה

המקואות כמות שהיו

שהכשרים כשרים להקוות עליהן להשלים ארבעים סאה כשרים, והשאוב אין כשר להקוות עליו. ואע"פ שמימי השאוב מתערבין עם כל אחד, לא מיפסלי להקוות עליהן, דדרך המשכה נתערבו ולא נפלו מן הכלי לכשרין, ומה שירדו ממנו לכל אחד נתבטל ברוב קודם שירדו למקוה

-------------------------------------------

משנה ד

הספוג והדלי שהיו בהן שלשה לוגין מים ונפלו למקוה לא פסלוהו שלא אמרו אלא שלשה לוגין שנפלו

ר' עובדיה מברטנורא

שהיו בהן שלשה לוגין מים

בלועין ודבוקין בהן, אבל אינן נראין בעין, הלכך לא גזרו רבנן דאין זה מקרי נפלו