Mikvaos 3:3-4

משנה ג

בור שהוא מלא מים שאובין והאמה נכנסת לו ויוצאה ממנו לעולם הוא בפסולו עד שיתחשב שלא נשתייר מן הראשונים שלשה לוגין שנים שהיו מטילין למקוה זה לוג ומחצה וזה לוג ומחצה הסוחט את כסותו ומטיל ממקומות הרבה והמערה מן הצרצור ומטיל ממקומות הרבה רבי עקיבא מכשיר וחכמים פוסלין אמר ר' עקיבא לא אמרו מטילין אלא מטיל אמרו לו לא כך ולא כך אמרו אלא שנפלו לו שלשה לוגין

ר' עובדיה מברטנורא

והאמה נכנסת לו

כגון מי גשמים שבאים מן המדרון ונכנסים לו

הסוחט את כסותו

והמים שהיו נבלעים בו חשיבי מים שאובים, וכשהוא סוחטן לתוך הבור הן באין ממקומות הרבה שמכאן ומכאן לבגד

והמערה מן הצרצור

כלי חרס שעושין על פיו שבכה כמין מכבר מעשה רשת, והמערה ממנו מטיל המים ממקומות הרבה

ר' עקיבא מכשיר

קסבר דאין שלשה לוגים מים שאובין פוסלין את המקוה אא"כ מטילן למקוה מכלי אחד וממקום אחד, משא"כ בכסות וצרצור

וחכמים פוסלים

דסברי שלשה כלים מצטרפין

לא אמרו מטילין אלא מטיל

כלשון זה קיבל ר' עקיבא מרבותיו, דכלי המטיל שלשה לוגין מים למקוה פוסל את המוקה

ולא כך אמרו אלא שנפלו

ולא שנא מכלי אחד או מכלים הרבה. ואין הלכה כר' עקיבא

-----------------------------------

משנה ד

מכלי אחד משנים ומשלשה מצטרפין ומארבעה אין מצטרפין בעל קרי החולה שנפלו עליו תשעה קבין מים וטהור שנפלו על ראשו ועל רובו שלשה לוגין מים שאובין מכלי אחד משנים ומשלשה מצטרפין מארבעה אין מצטרפין במה דברים אמורים בזמן שהתחיל השני עד שלא פסק הראשון ובמה דברים אמורים בזמן שלא נתכוין לרבות אבל נתכוין לרבות אפילו קרטוב בכל השנה מצטרפין לשלשה לוגין

ר' עובדיה מברטנורא

מכלי אחד משנים וכו

סיומא דמלתייהו דרבנן היא

תשעה קבין מים

בעל קרי חולה שאינו יכול לטבול, אם נתנו עליו תשעה קבין מים, טהור. ואשמעינן מתניתין דלא שנא מכלי אחד לא שנא משתים או שלשה כלים

וכן טהור שנפלו על ראשו ועל רובו שלשה לוגין מים שאובין

דפוסל את התרומה כדאמרינן פרק קמא דשבת הני שלשה לוגין, משתים או שלשה כלים מצטרפין, מארבעה אין מצטרפין

במה דברים אמורים

דמשתים ושלשה כלים מצטרפין

בזמן שלא נתכוין לרבות

אמקוה קאי, שלא נתכוין להוסיף עליו כדי להרבות בו מים

אפילו קרטוב

שיעור מועט, אחד מס"ד בלוג