Mikvaos 2:9-10

משנה ט

המסדר קנקנים בתוך הבור ונתמלאו מים אף על פי שבלע הבור את מימיו הרי זה ישבר

ר' עובדיה מברטנורא

המסדר קנקנים בבור ונתמלאו אף על פי שבלע הבור את מימיו

ואין מים בבור אלא אלו שבקנקנים

הרי זה ישבר

כר' יהושע דאין רביעית פוסל ומשבר את הקנקנים ועושה מקוה בתחילה

-----------------------

משנה י

מקוה שיש בו ארבעים סאה מים וטיט ר' אליעזר אומר מטבילין במים ואין מטבילין בטיט רבי יהושע אומר במים ובטיט באיזה טיט מטבילין בטיט שהמים צפים על גביו היו המים מצד אחד מודה רבי יהושע שמטבילין במים ואין מטבילין בטיט באיזה טיט אמרו בטיט שהקנה יורד מאליו דברי ר' מאיר רבי יהודה אומר מקום שאין קנה המדה עומד אבא אלעזר בן דולעאי אומר מקום שהמשקלת יורדת ר' אליעזר אומר היורד בפי חבית ר' שמעון אומר הנכנס בשפופרת הנוד ר' אליעזר בר צדוק אומר הנמדד בלוג

ר' עובדיה מברטנורא

רבי יהושע אומר בטיט ובמים

כשהמים צפים על גבי הטיט ואפילו רגליו שוקעות בטיט מטבילין לר' יהושע, מפני שהמים מקדמים. ור' אליעזר לית ליה האי סברא. אבל אם היה מטביל כלי קטן במים הצפים על גבי הטיט, בהא מודה ר' אליעזר דעלתה לו טבילה, כיון שלא היה שוקע בטיט כלל ומצטרף להשלים ארבעים סאה. והלכה כרבי יהושע

שהקנה יורד מאליו

שהוא רך ונימוח כל כך שאם ישימו בו קנה ישקע בטיט מאליו

מקום שאין קנה המדה עומד

קנה שמודדין בו אינו עומד מאליו בתוכו, וזה אינו רך ונימוח כראשון

משקולת

בדיל של הבנאים. וכל השיעורים הללו כל אחד מוסיף בקושי הטיט ועביו, שהראשון רך מכולם והשני קשה הימנו והשלישי קשה הימנו, וכן כולם

בפי חבית

שפיה צר וקטן. ואם הטיט רך כל כך שיכול לישפך ולהיכנס בפה צר של חבית, עלתה לו טבילה

שפופרת הנוד

שפופרת של קנה שמניחין על פי הנוד ששופכים לתוכו. ושיעור הנקב של שפופרת הנוד, שיהו חוזרות בו שתי אצבעות בינוניות, שהן רוחב שתי אצבעות הראשונות של פס היד, לא הגודל

הנמדד בלוג

כל זמן שהוא רך כל כך שהוא נמדד בלוג והוא כלי שמחזיק ששה ביצים, הוא נמדד עם המקוה וטובלין בו. והלכה כרבי יהודה