Mikvaos 1:7-8

משנה ז

למעלה מהן מקוה שיש בו ארבעים סאה שבו טובלין ומטבילין למעלה מהן מעין שמימיו מועטין ורבו עליו מים שאובין שוה למקוה לטהר באשבורן ולמעין להטביל בו בכל שהוא

ר' עובדיה מברטנורא

טובלים

בני אדם כל גופו

ומטבילין

הכלים, והידים למידי דבעי טבילת ידים ולא סגי בנטילה, כגון לקודש

מעין

שמימיו נובעים, והמים הנובעים מעטים מן המים שאובין ששפכו בתוכו

שוה למקוה לטהר באשבורן

ולא בזוחלין. דקיי"ל מעין מטהר בזוחלין ומקוה מטהר באשבורן, והאי משום מים שאובים מרובים שבו שוה למקוה לטהר באשבורן ולא בזוחלין

ולמעין להטביל בו בכל שהוא

ולא בעי ארבעים סאה כמקוה, דאין מקוה מטהר בפחות מארבעים סאה והאי מטהר בכל שהוא כמעין

----------------------------------------

משנה ח

למעלה מהן מים מוכין שהן מטהרין בזוחלין למעלה מהן מים חיים שבהן טבילה לזבים והזייה למצורעים וכשרים לקדש מהן מי חטאת

ר' עובדיה מברטנורא

מים מוכין

מים נובעים שהן מלוחים או חמים

שהן מטהרים בזוחלין

ואילו מעין שמימיו מועטים דלעיל אינו מטהר בזוחלין אלא באשבורן

מים חיים

נובעים שאינן מוכין

שהן טבילה לזבים

דכתיב ביה ורחץ את בשרו במים חיים

והזייה למצורעים

דכתיב בהו אל כלי חרש על מים חיים

כשרים לקדש בהן מי חטאת

דכתיב בהו מים חיים אל כלי