Tohoros 6:2-3

משנה ב

ארבע ספיקו' ר' יהושע מטמא וחכמים מטהרין כיצד הטמא עומד והטהור עובר הטהור עומד והטמא עובר הטומאה ברה"י וטהרה ברשות הרבים טהרה ברה"י וטומאה ברה"ר ספק נגע ספק לא נגע ספק האהיל ספק לא האהיל ספק הסיט ספק לא הסיט רבי יהושע מטמא וחכמים מטהרין

ר' עובדיה מברטנורא

הטמא עומד

מצורע עומד תחת האוהל או תחת האילן

וטהור עובר

דרך שם, ספק נגע ספק לא נגע, או ספק האהיל האוהל או האילן על שניהם ונטמא הטהור, ספק לא האהיל ולא נטמא. או שהיה הטהור עומד והמצורע עובר. פירוש אחר, כגון השרץ בפי החולדה והנבילה בפי הכלב עברו בין הטהורים או הטהורים עבור ביניהן, חכמים מטהרים אם ספק נגע ספק לא נגע, מפני שאין לטומאה מקום, כדתנן לעיל פרק הזורק טומאה. ולפי פירוש זה, ספק האהיל ספק לא האהיל ליכא לאוקמא אהך רישא דטמא עומד וטהור עובר, דבטומאת אוהל אין חילוק בין יש מקום לטומאה בין אין מקום לטומאה, כדהוכחנו לעיל פרק הזורק טומאה

טומאה ברה"י וטהרה ברה"ר

כגון חנות הפתוחה לרה"ר ספק נכנס ספק לא נכנס

ר' יהושע מטמא

דסבר ספק ברה"י ורבים המשותפים בו, בתר רה"י אזלינן וספיקו טמא. ורבנן סברי בתר רה"ר אזלינן וספיקו טהור. ואין הלכה כר' יהושע

------------------------

משנה ג

אילן שהוא עומד ברה"ר והטומאה בתוכו עלה לראשו ספק נגע ספק לא נגע ספיקו טמא הכניס ידו לחור שיש בו טומאה ספק נגע ספק לא נגע ספיקו טמא חנות שהוא טמא ופתוח לרה"ר ספק נכנס ספק לא נכנס ספיקו טהור ספק נגע ספק לא נגע ספקו טהור שתי חנויות א' טמא וא' טהור נכנס לאחד מהם ספק לטמא נכנס ספק לטהור נכנס ספיקו טמא

ר' עובדיה מברטנורא

עלה לראשו

ראשו של אילן חשוב רשות היחיד

הכניס ידו לחור שיש בו טומאה

החור חשוב רשות היחיד, ואע"פ שהאדם עומד ברה"ר, כיון שהכניס ידו לחור כעומד ברה"י דמי. ואע"ג דהאילן והחור לא הוו רשות היחיד אצל שבת, הוו רשות היחיד אצל טומאה

חנות שהוא טמא ופתוח לרה"ר

הויא כל החנות כולה כטומאה המונחת ברה"ר, וכשם שאם היה שרץ ברה"ר ספק נגע בו ספק לא נגע ספיקו טהור, הכא נמי ספק נכנס לחנות זה ספק לא נכנס, ספיקו טהור. אבל אם היו שתי חנויות אחת טהורה ואחת טמאה, ספק לטמא נכנס ספק לטהורה נכנס, ספיקו טמא, דהויא ליה ספק טומאה ברשות היחיד