Ohalos 18:10-Negaim 1:1

משנה י

עשרה מקומות אין בהן משום מדור עובדי כוכבי' אהלי הערביים והסוכות והצריפין והבורגנין והאלקטיות ובית שער ואוירה של חצר והמרחץ ומקום החצים ומקום הלגיונות:

סליק מסכת אהלות

ר' עובדיה מברטנורא

אהלי ערביים

אינן קבועים במקום אחד, ומשום דלא קביעי לא קברי ביה. אי נמי, לפי שנוסעים וחונים ממקום למקום לא רצו להחזיק טומאה

והסוכות

של שומרי פירות

והצריפים

מדורות שאין להם גג, אלא הדפנות נוגעות בראשיהן זו לזו. ודירות של צער הן ולא קביעי

בורגנין

סוכות עשויות בשדה להכניס בהן פירות מפני הגשמים

אלקטיות

גג עומד על ארבעה עמודים להתקרר בו בקיץ שהרוח מנשבת בו מכל צדדיו. ולשון אלקטיות, בתי הקיץ, תרגום קיץ. קייטא

מקום החצים

מקום שבני העיר מניחין בו חצים לשמור לעת מלחמה

מקום לגיונות

שחונים בו חיילות של מלך

------------------------

מסכת נגעים

פרק א

משנה א

מראות נגעים שנים שהן ארבעה בהרת עזה כשלג שניה לה כסיד ההיכל והשאת כקרום ביצה שניה לה כצמר לבן דברי ר"מ וחכמים אומרים השאת כצמר לבן שניה לה כקרום ביצה

ר' עובדיה מברטנורא

מראות נגעים שנים

כתיבי בקרא בהדיא שאת ובהרת

שהן ארבעה

יש לך לרבות עוד שנים אחרים דלא כתיבי בקרא, והן תולדה דשאת ותולדה דבהרת. דמרבינן להו מספחת, שאין ספחת שם נגע אלא לשון טפלה. וכן הוא אומר ספחני נא אל אחת הכהונות. והטיל הכתוב ספחת בין שאת לבהרת, לומר לך שיש תולדה לשאת ויש תולדה לבהרת

בהרת עזה כשלג

לבנה ביותר. דכתיב ואם בהרת לבנה היא, היא לבנה ואין למעלה ממנה לבנה

שאת כקרום ביצה

דסבר האי תנא אין שאת אלא לשון גובה. וכן הוא אומר ועל כל הגבעות הנשאות. ואין לך כהה בלבנונית בכל ארבעה מראות כקרום ביצה, לפיכך הוא גבוה יותר מכולן, כמראה צל גבוה מן החמה

שניה לה כצמר לבן

והוא עז בלבנוניתו יותר מסיד ההיכל שהיא תולדה דבהרת. משום דאמר קרא שאת לבנה, לענין מאי קרייה רחמנא לבנה, על כרחך לתולדתה שהיא לבנה יותר מתולדה דבהרת

שאת כצמר לבן

רבנן סברי, שני מראות עזות שהן שלג וצמר לבן, הן לשני אבות בהרת ושאת, ושני מראות כהות מהן שהן סיד ההיכל וקרום ביצה והן תולדות. תן תולדה גדולה לגדול, דהיינו סיד ההיכל לבהרת שהוא אב גדול, ותולדה קטנה לקטן דהיינו קרום ביצה לשאת שהוא קטן מבהרת. ונפקא מינה בפלוגתייהו דרבנן ותנא קמא לענין צירוף, דחצי גריס מאב וחצי גריס מתולדה דידיה מצטרפין, וכן שני האבות שאת ובהרת מצטרפין, דדרשינן והיה בעור בשרו לנגע, מלמד שמצטרפין זה עם זה, מדכתיב והיה ולא כתיב והיו, עשה כל הנגעים אחד. אבל שתי התולדות אין מצטרפות, דתולדה דבהרת אינה מצטרפת עם תולדה דשאת, דלא קאי והיה אלא אשאת ובהרת דכתיבי בהדיא, ולא אתולדות דאתו מרבויא. והשתא, לתנא קמא שלג וקרום ביצה מצטרפין, שלג וצמר לבן אין מצטרפין. ולרבנן, שלג וצמר מצטרפין, שלג וקרום אין מצטרפין. והלכה כחכמים

צמר לבן

צמר נקי של כבש בן יומו לאחר שרחצוהו ונתלבן