Ohalos 17:1-2

פרק יז

משנה א

החורש את הקבר הרי זה עושה בית הפרס עד כמה הוא עושה מלא מענה מאה אמה בית ארבעת סאים רבי יוסי אומר בית חמש במורד ובמעלה נותן רובע כרשינים על בורך המחרישה עד מקום שיצמחו שלשה כרשינין זו בצד זו עד שם הוא עושה בית הפרס ר' יוסי אומר במורד ולא במעלה

ר' עובדיה מברטנורא

החורש. בית הפרס

מקום שהטומאה פרושה ומתפשטת שם. ורבותי פירשו, פרס לשון דבר פרוס ושבור, שעצמות של מת נפרסו שם. ומפי אחרים שמעתי, על שם שפרסות בני אדם נמנעים ללכת שם מפני הטומאה

מלוא מענה

של המחרישה. ממקום הקבר שהתחיל לחרוש בו עד מאה אמה באורך השדה על מאה ברוחב, חיישינן שמא הוליכה המחרישה ממנו עצם כשעורה. ואם היה חורש והולך חוץ למאה אמה, ממאה אמה ולחוץ טהור, שאין המחרישה מולכת עצמות הקבר אלא עד מאה אמה

בית ארבעת סאין

מאה אמה אורך על מאה אמה רוחב הוא מקום זריעת ארבע סאין. שהרי חצר המשכן שהיה מאה על חמשים הוא בית סאתים, כדאמרינן בעירובין, נמצא מאה על מאה בית ארבע סאין

רבי יוסי אומר בית חמש

סאין. ואין הלכה כרבי יוסי

ובמורד

כלומר, שיעור זה שאמרנו לתנא קמא ולרבי יוסי למור כדאית ליה ולמר כדאית ליה, הני מילי כשמוליך המחרישה במורד, דמגלגלתו למרחוק, והוא הדין כשהקרקע שוה במישור. אבל במעלה, כשחורש ועולה, לדברי תנא קמא נותן רובע קב כרשינין על בורך המחרישה, הוא עץ חלול כפוף עשוי כעין ברך שהמחרישה תקועה בו, ועושה בשוליו נקב קטן כשיעור שיצא ממנו גרעין אחד מגרעיני הכרשינים, ומוליך המחרישה והגרעינים נופלים מעט מעט, ובמקום שכלו הכרשינים שאין נופל מהם הרבה ביחד אלא שלשה גרעינים זה בצד זה שם כלה בית הפרס

רבי יוסי אומר במורד ולא במעלה

לא אמרו דין בית הפרס אלא במורד, אבל כשהמחרישה עולה בגובה אין שם בית הפרס כלל, שמיד המחרישה ננערת ואם יש שם עצם נופל. ואין הלכה כר' יוסי

-----------------------------

משנה ב

היה חורש והטיח בסלע או בגדר או שניער המחרישה עד שם הוא עושה בית הפרס ר' אלעזר אומר בית הפרס עושה בית פרס ר' יהושע אומר פעמים עושה פעמים אינו עושה כיצד חרש חצי מענה וחזר וחרש חציה וכן הצדדין הרי זה עושה בית פרס חרש מלא מענה חזר וחרש ממנה ולחוץ אינו עושה בית פרס

ר' עובדיה מברטנורא

והטיח בסלע

הכה המחרישה בסלע ומתוך כך ננערה המחרישה

או שניער את המחרישה

מן העפר שעליה. והא קא משמע לן דלא חיישינן שמא לא ניער יפה

עד שם הוא עושה בית הפרס

ולא יותר, ואפילו תוך שש אמות או חמש

בית פרס עושה בית פרס

המתחיל לחרוש בסוף בית הפרס או באמצע. מונה מאה אמה ממקום שהתחיל לחרוש, והוא נעשה בית הפרס כאילו חרש ממקום הקבר

חרש חצי מענה

חמישים אמה ממקום הקבר, וחזר אחר כך וחרש משם עוד חמשים אמה אחרות, כל המאה נעשו בית פרס. והלכה כרבי יהושע