Ohalos 13:3-4

משנה ג

החור שבדלת שעורו מלא אגרוף דברי רבי עקיבא ר' טרפון אומר בפותח טפח שייר בה החרש מלמטן או מלמעלן הגיפה ולא מירקה או שפתחתו הרוח שעורו מלא אגרוף

ר' עובדיה מברטנורא

החור שבדלת

באמצע הדלת, דאינו עשוי לאויר

שייר בו החרש

האומן שתיקן את הדלת

מלמטן

כגון ששייר סמוך לאסקופה

או מלמעלן

סמוך למשקוף

הגיפה

סגרה

ולא מירקה

לא גמרה

או שפתחתו הרוח

כלומר, או שמירק את הסגירה אלא שבאתה הרוח ופתחתו

שיעורו מלוא אגרוף

דכיון דנפתח ממילא הוי כחררוהו מים או שרצים. ובהך סיפא לא פליג רבי טרפון, משום דחור שבאמצע עשה החרש במתכוין, ולא מפני שצריך לחור אלא קצרים היו הדפין שנעשה מהן הדלת ועלתה בדעתו להניח הנקב באמצע יותר מלהניח למטה או למעלה, ודמי לעשה במתכוין, אבל כשהניחו מלמטה או מלמעלה אין זה כעושה בידים, אלא מחמת שהנסרים קצרים ולא נתמלא הנקב

--------------------------

משנה ד

העושה מקום לקנה ולאספתי ולנר שעורו כל שהוא כדברי בית שמאי בית הלל אומרים בפותח טפח לזון את עיניו ולדבר עם חברו ולתשמיש בפותח טפח

ר' עובדיה מברטנורא

העושה מקום

שנקב נקב מפולש בכותל להניח שם קנה של אורגים

ולאספתי

חרב בלשון יון קורין אספתי. ויש לאורגים כלי כתבנית חרב

שעורו בכל שהוא

להביא את הטומאה לצד האחר

לזון את עיניו

להסתכל משם לרשות הרבים או לחצר

ולתשמיש

להצניע שם חפיציו