Ohalos 9:15-16

משנה טו

ארון שהיא רחבה מלמטן וצרה מלמעלן והמת בתוכה הנוגע בה מלמטן טהור ומלמעלן טמא רחבה מלמעלן וצרה מלמטן הנוגע בה מכל מקוםטמא היתה שוה הנוגע בה מכל מקום טמא דברי רבי אליעזר רבי יהושע אומר מטפח ולמטן טהור מטפח ולמעלן טמא העשויה כמין קמטרא הנוגעבה מכל מקום טמא כמין גלוסקוס הנוגע בה מכל מקום טהור חוץ ממקום פתיחתה

ר' עובדיה מברטנורא

ארון שהיא רחבה

האי ארון הוא שן סלע שבולט מן ההר, ונחצב בו קבר רחב מלמטה וצר מלמעלה ופיו למעלה

הנוגע בה מלמטה טהור

דמה שכנגד פיו נחשב כארון, אבל שבצדדים לא

רחב מלמעלה וצר מלמטה

או שהיה שוה, הנוגע בו מכל מקום טמא, דברי ר' אליעזר. שהכיסוי מבקע הטומאה בכולו, שהטומאה עולה עדהכיסוי וחוזרת ויורדת על פני כולה

רבי יהושע מטהר מטפח ולמטה

דאין נחשב כארון אלא טפח הסמוך לחלל הארון, הלכך אינה בוקעת מטפח ולמטה

העשויה כמין קמטרא

הוא כלי שכיסויו מכסה עובי הדפנות. תרגום לאשר על המלתחה , לדי ממנא על קמטרא

הנוגע בה מכל מקום טמא

דכל שכנגד הכיסוי טמא, וכיסויו מכסה את כולו

כמין גלוסקוס הנוגע בה מכל מקום טהור

אין כיסוי שלו אלא כנגד חללו כיתד התחוב בנקב בדוחק

חוץ ממקום פתיחתה

בכיסוי שכנגד חללה

-------------------------------

משנה טז

חבית שהיא יושבת על שוליה באויר וכזית מן המת נתון תחתיה או בתוכה כנגד קורקורותה טומאה בוקעת ועולה בוקעת ויורדת והחבית טמאהתחת דפנה מבחוץ טומאה בוקעת ועולה בוקעת ויורדת והחבית טהורה בתוכה ותחת דפנה אם יש בדפנות פותח טפח הכל טמא וכנגד פיה טהורואם לאו טומאה בוקעת ועולה בוקעת ויורדת במה דברים אמורים בטהורה אבל אם היתה טמאה או גבוה מן הארץ טפח או מכוסה או כפויה עלפיה טומאה תחתיה בתוכה או על גבה הכל טמא

ר' עובדיה מברטנורא

חבית שהיא יושבת

חביות שלהן צרות למעלה לצד פיהן, ולמטה לצד השולים, ורחבות באמצען, וכמין בטן רחב בולט מהן באמצען מבחוץ

באויר

היינו באויר העולם. לאפוקי תחת האוהל

קורקורותה

כמו קרקעיתה והן השולים

בוקעת ועולה בוקעת ויורדת

וכל כלים שכנגד הזית טמאים, בין תחתיה בין על גבה בין בתוכה, מידי דהוה אכוורת דלעילהיושבת על שוליה. אבל שבצדדים שלא כנגד הזית טהורים

והחבית טמאה

לא שתהא החבית עצמה טמאה, דהא הכא בחבית שאינה מקבלת טומאה עסקינן כדמוכח בסיפא, אלא החבית טמאה כלומראף כלים שבתוך החבית כנגד הטומאה טמאים, משום דסתם חבית פיה רחב כשיעור קורקורותה, וכיון שאין הפסק בין אויר תוכה לאויר שעל גבהלמעלה חוצה לה, מתוך שאינה מצלת חוצה לה אין מצלת בתוכה

תחת דופנה מבחוץ טומאה בוקעת ועולה בוקעת ויורדת

וטמא חוץ לחבית כל שכנגד הזית

והחבית טהורה

היינו מה שבתוך החבית אפילו כנגד הזית. דדופני החבית בולטות באמצע וכשיש כזית תחת הדופן דמי דופנה לכוורת שהיאמוטה על צדה דתוכה טהור, לפי שיש הפסק בין אויר תוכה שכנגד הזית לאויר שחוצה לה כנגד הזית

בתוכה ותחת דופנה

כלומר בפנים בחלל דפנה. וקרי לה תחת דופנה, לפי שהדופן הולך וצר לצד פיה. ולאפוקי על שוליה המכוון כנגד פיה

אם יש בדפנות פותח טפח

שבטן החבית בולט כל כך לחוץ שיש שם במקום אחד עד כנגד פיה של חבית טפח על טפח ברום טפח

הכל טמא

שהאוהל מביא את הטומאה בכל החבית חוץ מכנגד פיה שאין שם אוהל, הלכך כנגד פיה טהור

ואם לאו

דאין שם טפח

טומאה בוקעת ועולה

ואין טמא אלא כנגד הזית

במה דברים אמורים בטהורה

בחבית שאינה מקבלת טומאה

אבל אם היתה טמאה

כגון סתם חבית שנצרפה בכבשן שהיא מקבלת טומאה.

או גבוהה מן הארץ טפח או מכוסה או כפויה

ואפילו היא טהורה.

וטומאה תחתיה או בתוכה או על גבה, הכל טמא

דאי בת קבולי טומאה היא ויושבת על שוליה וטומאה תחתיה או בתוכה או על גבה,אע"פ שאין כלי חרס מיטמא מגבו נטמאת כאן החבית עצמה, מידי דהוי אכלים שבתוכה מאחר שאינה מוקפת צמיד פתיל, דאין כלי מציל אפילו עלמה שבתוכו אלא עם דפנות אהלים במקום שאין הפסק מאויר תוכו לאויר שחוצה לו. והאי תחתיה היינו תחת שוליה, דלא תני תחת דופנה מבחוץ.ונטמאת החבית עצמה, וכיון דחבית עצמה טמאה היא נטמאו כל כלים שבתוכה אפילו שלא כנגד הטומאה, דאע"ג דקיימא לן דאין אדם וכליםמיטמאין מאויר כלי חרס, הכא כל זמן שהזית תחתיה מיטמאין מטעם חיבורים, מאחר דחבית עצמה טמאה. וכן גבוהה מן הארץ טפח אפילו טהורהחזינן תחתיה כאילו הוא מלא טומאה, ואפילו טומאה על גבה. והשתא כל הני אין דינם שוה, דאם החבית מקבלת טומאה, מה שבתוכה אפילו שלאכנגד הטומאה טמא. והמאהיל על גבה, כנגד הטומאה טמא שלא כנגד הטומאה טהור. אבל גבוהה מן הארץ טפח או מכוסה או כפויה על פיה,המאהיל על גבה אפילו שלא כנגד הטומאה טמא. ואין לתמוה, כפויה על פיה וטומאה על גבה תציל מה שבתוכה ככלים טהורים המוקפים צמידפתיל, דשאני הכא דליכא מירוח