Ohalos 9:13-14

משנה יג

היתה יושבת על שוליה והיא כלי טומאה תחתיה בתוכה או על גבה טומאה בוקעת ועולה בוקעת ויורדת היתה גבוה מן הארץ טפח או מכוסהאו כפויה על פיה טומאה תחתיה בתוכה או על גבה הכל טמא

ר' עובדיה מברטנורא

היתה יושבת על שוליה וכו' טומאה תחתיה או בתוכה או על גבה

כל על גבה. ששנינו גבי כוורת כשהיא יושבת על שוליה ופיהלמעלה, היינו שהטומאה מאהיל חוצה למעלה מפיה

בוקעת ועולה

אע"ג דלעיל במוטה על צדה וטומאה תחתיה או על גבה מצלת על מה שבתוכה, הכא דפיה למעלה מאחר דאין מצלת על מהשחוצה לה אין מצלת על מה שבתוכה, כיון דאין הפסק בין אויר שבתוכה לאויר של מעלה בחוצה לה. ודוקא כנגד הזית טמא ולא מן הצדדים, כיוןדפחותה ואין גבוהה טפח, שאין שם אוהל להביא את הטומאה לצדדין.

אבל היתה גבוהה טפח או מכוסה

אע"פ שאינה גבוהה טפח.

או כפאה על פיה

שיש אוהל להביא טומאה

הכל טמא

ואין הכיסוי חשוב להפסיק בין אויר תוכה לאויר שלמעלה, דלא דמי כלל למוטה על צדה. ודוקא דמכוסה בכפישה או בשאר כלי אע"פשאינו מקבל טומאה, אבל מכוסה בנסר, אף על פי שטומאה על גבה אין הטומאה בוקעת את הנסר, כדתנן לעיל פרק ה' גבי כוורת שהיאבתוך הבית

-------------------------------

משנה יד

במה דברים אמורים בזמן שהיא כלי היתה פחותה ופקוקה בקש או מחזקת ארבעים סאה כדברי חכמים טומאה תחתיה בתוכה או על גבהטומאה בוקעת ועולה בוקעת ויורדת ר' אליעזר ורבי שמעון אומרים אין טומאה עולה לה אף לא יורדת ממנה היתה גבוה מן הארץ טפח טומאהתחתיה תחתיה טמא בתוכה או על גבה כנגדו עד הרקיע טמא

ר' עובדיה מברטנורא

היתה פחותה

שנפחתה ובטלה מתורת כלי

כדברי חכמים

דפליגי אתנא קמא ומשוו מחזקת ארבעים סאה לפחותה ופקוקה בקש

אין טומאה עולה לה

בזמן שהטומאה תחתיה אינה עולה לתוכה

אף לא יורדת ממנה

בזמן שהטומאה לתוכה אינה יורדת תחתיה

תחתיה טמא

ותוכה וגבה טהור

כנגדו עד הרקיע טמא

אבל תחתיה טהור