Ohalos 8:5-6

משנה ה

אלו לא מביאין ולא חוצצין הזרעים והירקות המחוברים לקרקע חוץ מן הירקות שמנו וכיפת הברד והשלג והכפור והגליד והמלח והדולג ממקוםלמקום והקופץ ממקום למקום והעוף הפורח וטלית המנפנפת וספינה שהיא שטה על פני המים קשר את הספינה בדבר שהוא יכול להעמידה כבשאת האבן על גבי הטלית מביאה את הטומאה רבי יוסי אומר הבית שבספינה אינו מביא את הטומאה

ר' עובדיה מברטנורא

ירקות שמנו

הנך דתנן בריש פירקין, אירוס וקיסום וירקות חמורים ודלעת יונית. והנהו במחוברים. דאי בתלושים, אי בשהוכשרו לקבל טומאה,לא חייצי, דדבר המקבל טומאה אינו חוצץ בפני הטומאה. ואי בשלא הוכשרו, היינו אוכלים טהורים

כפת הברד

חתיכת הברד. לשון משליך קרחו כפתים . אי נמי, ברד העשוי ככיפה. ארקוול"ט בלע"ז

והכפור

מים הנוזלים ויורדים שקפאו

גליד

מי נהרות קופאים

והמלח

כל הני אין מביאים ולא חוצצים. לפי שהן נימוחים ואינם מתקיימים

דולג

בבמה וחיה. וקופץ, באדם. ויש אומרים, דולג וקופץ תרוייהו באדם, אלא דולג שרגלו אחת מונחת בארץ ודולג בשניה, וקופץ, בשתי רגליו

והטלית המנפנפת

שמניפתה הרוח ועומדת באויר כמו קובה

כבש את האבן על גבי הטלית

שהיתה אבן מונחת בקצה אחד של טלית והניף הרוח הקצה השני ונעשה כמין אוהל

מביאה את הטומאה

אם האהילה על המת ועל הכלים מביאה את הטומאה על הכלים

הבית שבספינה

כגון שהבית בראש הספינה ומאהיל על הכלים שבספינה ועל המת שבים בשעה שהיא מהלכת. פירוש אחר, הבית שבספינהואינו יכול לעמוד ברוח מצויה, אפילו האהיל על המת והכלים שבספינה אינו מביא את הטומאה, דלא חשיב אוהל. ואין הלכה כר' יוסי

--------------------

משנה ו

שתי חביות ובהן כשני חציי זיתים מוקפות צמיד פתיל ומונחות בתוך הבית הן טהורות והבית טמא נפתחה אחת מהן היא והבית טמאיםוחברתה טהורה וכן שני חדרים שהן פתוחין לבית

ר' עובדיה מברטנורא

כשני חצאי זיתים

חצי זית בזו וחצי בזו

הבית טמא

דאין צמיד פתיל מציל על הטומאה שתחתיו שלא תטמא הבית, ואע"פ שהן בשתי חביות, הואיל ושתיהן בבית מצטרפים לכשיעורלטמא הבית. והחביות טהורות, דאין טומאת חצי זית שבחברתה נכנסת לתוכה הואיל ומוקפת צמיד פתיל

וכן שני חדרים שהן פתוחים לבית

ודלתותיהן נעולות, וחצי זית בחדר זה וחצי זית בחדר זה. הבית טמא, דסוף טומאה לצאת, וחדריםטהורים דאין דרך טומאה ליכנס