Ohalos 5:1-2

פרק ה

משנה א

תנור שהוא עומד בתוך הבית ועינו קמורה לחוץ והאהילו עליו קוברי המת בית שמאי אומרים הכל טמא ובית הלל אומרים התנור טמא והבית טהור רבי עקיבא אומר אף התנור טהור

ר' עובדיה מברטנורא

תנור שהוא עומד בתוך הבית ועינו קמורה

נקב העשוי בתנור שהעשן יוצא ממנו מונח חוץ לבית

והאהילו עליו נושאי המת

כשהיו נושאים את המת לקברו האהיל המת על העין

בית שמאי אומרים הכל טמא

קסברי טומאה נכנסת לתנור דרך עינו ויוצאה דרך פיה לבית

התנור טמא והבית טהור

התנור שהאהיל המת על מקצתו טמא, והבית טהור, שאין הטומאה יוצאה דרך פיה

ר' עקיבא אומר אף התנור טהור

דכיון דלא האהיל על התנור אלא על העין היוצא ממנו, אין התנור טמא. והלכה כבית הלל

-----------------------

משנה ב

ארובה שבין הבית לעליה וקדרה נתונה עליה ונקובה בכונס משקה ב"ש אומרים הכל טמא וב"ה אומרים הקדרה טמאה ועליה טהורה רבי עקיבא אומר אף הקדרה טהורה

ר' עובדיה מברטנורא

ארובה

כמין חלון שבגג הבית שהוא קרקעית העליה

בכונס משקה

כשמשימים הכלי על המשקים נכנסים המשקין לתוכו דרך אותו הנקב

הכל טמא

אם יש טומאה בבית, הקדירה וכל מה שבעליה טמא. שאין הקדרה מצלת, וטומאה עולה דרך ארובה שיש לה פותח טפח

ובית הלל אומרים הקדירה טמאה

חומרא בעלמא היא שמחמירין בית הלל לטמא את הקדירה, דכר' עקיבא סבירא להו שהקדירה מצלת על הטומאה, וכגון שגב הקדירה פונה למטה אצל הטומאה, שאין כלי חרס מקבל טומאה מגבו. והלכה כבית הלל