Ohalos 4:2-3

משנה ב

תיבת המגדל יש בה פותח טפח ואין ביציאתה פותח טפח טומאה בתוכה הבית טמא טומאה בבית מה שבתוכה טהור שדרך הטומאה לצאת ואין דרכה להכנס ר' יוסי מטהר מפני שהוא יכול להוציאה לחצאים או לשרפה במקומה

ר' עובדיה מברטנורא

תיבת המגדל

רגילים לעשות תיבות קטנות בתוך מגדל של עץ, כדי להצניע בהם כלים ואוכלין ומשקים

שיש בה פותח טפח

שיש בחללה פותח טפח, דלא הויא טומאה טמונה

ואין ביציאתה

בחור פתחה אין בו טפח

טומאה בתוכה הבית טמא

ואע"פ שפתחה קטן. כדמפרש טעמא, מפני שדרך טומאה לצאת, על כרחך סופה לצאת דרך פתח זה, לפיכך מטמא מיד דרך יציאתה

מה שבתוכה טהור

הואיל ואין ביציאתה פותח טפח אינו מביא את הטומאה

ואין דרך טומאה ליכנס

שאין סופו להכניס לה מת

ור' יוסי מטהר

דשמא אין סופו לצאת דרך פתח זה שיהא בה שיעור טומאה שהרי יכול להוציאה לחצאים או לשורפה במקומה. ואין הלכה כר' יוסי

----------------------

משנה ג

היה עומד בתוך הפתח ונפתח לחוץ טומאה בתוכו הבית טהור טומאה בבית מה שבתוכו טמא שדרך הטומאה לצאת ואין דרכה להכנס היתה מוכני שלו משוכה לאחוריו שלש אצבעות טומאה שם כנגד הקורות הבית טהור בד"א בזמן שיש שם פותח טפח ואינה יוצאה והמגדל בא במדה

ר' עובדיה מברטנורא

היה

המגדל עומד כולו בתוך הבית אלא שפתח התיבה לחוץ

טומאה בתוכה הבית טהור

דמשום מאי איכא לטמוייה, הא טומאה ליכא דיש בה פותח טפח ולאו טמונה היא, ומשום יציאה של טומאה נמי לא מטמיא דהא אין יציאתה לפנים בתוך הבית

טומאה בבית מה שבתוכו טהור

שאין דרך טומאה ליכנס שם

מוכני

גלגל העשוי למגדל להוליכו ממקום למקום

משוכה לאחוריו

מרוחקת מאחורי המגדל לצד הבית. שהמגדל עומד על הפתח והמוכני משוכה מאחריו לצד הבית בפנים, וטומאה שם בתוך המוכני כנגד קורות הבית. אע"פ שהבית מאהיל עליו.

הבית טהור

דנחשב מוכני כמגדל, והרי המגדל עומד בפתח ונפתח לחוץ. ושלשה אצבעות דנקט, למעוטי אם היתה משוכה טפי משלשה אצבעות דלא הוי כמגדל, דאין דרך להרחיק המוכני מן המגדל כולי האי

בזמן שיש שם פותח טפח

דחלל המוכני שהטומאה בו פותח טפח, שלא תהא טומאה רצוצה דבוקעת ועולה

ואינה יוצאה

שאין המוכני נשמטת לגמרי מן המגדל

והמגדל בא במדה

שמחזיק ארבעים סאה בלח שהם כוריים ביבש. שכשהוא במדה זו אינו מקבל טומאה, וחוצץ בפני הטומאה. אבל בפחות ממדה זו, הוי כשאר כלים המקבלים טומאה ואינו חוצץ בפני הטומאה. וכל מגדל דתנינן בפרקין, במגדל הבא במדה מיירי