Keilim 30:2-3

משנה ב

אספקלריא טהורה ותמחוי שעשאו אספקלריא טמא ואם מתחלה עשאו לשם אספקלריא טהור תרווד שהוא נתנו על השלחן אםמקבל כל שהוא טמא ואם לאו ר' עקיבא מטמא רבי יוחנן בן נורי מטהר

ר' עובדיה מברטנורא

אספקלריא

מראה של זכוכית שהאשה רואה בה את פניה. ובלע"ז אספקל"ו. ואפילו יש לה בית קיבול טהורה, לפי שאינה עשויה לקבל אלא לראות צורת הפנים

  תמחוי

כמין קערה גדולה של זכוכית

  תרוד

כף של זכוכית

  ואם לאו

אם כשנותנו על השלחן או על דבר פשוט הוא מתגלגל לכאן ולכאן ונשפך מה שבתוכו, לפי שתחתיו חד ואינו עומד

  ר' עקיבא מטמא

הואיל ויש לו בית קיבול. והלכה כר' עקיבא

————————-

משנה ג

כוס שנפגם רובו טהור נפגם בו שלש ברובו טהור ר"ש אומר אם מפזר הוא את רוב המים טהור ניקב ועשאו בין בבעץ בין בזפתטהור רבי יוסי אומר בבעץ טמא ובזפת טהור

ר' עובדיה מברטנורא

כוס

של זכוכית

שנפגם רובו טהור

דחשיב שבר כלי

נפגם בו שלש ברובו

שהשלש פגימות עומדות ברובו של כוס ולא במיעוטו

טהור

אע"פ שאינו מפזר את רוב המים

אם מפזר הוא את רוב המים טהור

אבל במיעוט, טמא. ואין הלכה כר' שמעון

בבעץ

בבדיל

רבי יוסי אומר בבעץ טמא

דהכל הולך אחר המעמיד, וחשיב ככלי מתכות. ואין הלכה כר' יוסי