Keilim 29:6-7

משנה ו

חוט מאזנים של צמרים ושל שוקלי זכוכית טפחים יד המקור טפחים יד המעצד של לגיונות טפחים יד הקורנס של זהביםטפחים ושל חרשין שלשה טפחים

ר' עובדיה מברטנורא

של צמרים

מוכרי צמר. וטעמא דהנך שיעורן בטפחיים, מפני שתופס בהן בשתי ידיו. והיינו נמי טעמא דכל הנך ידות דלקמןששיעורן בטפחיים. וכל אותן ששיעורן טפח, לפי שדרכו לאחוז בהן בידו אחת

מקור

קורנס חד שמנקרים בו הרחים. ועל שם שמנקרים בו קרוי מקור

יד המעצד של לגיונות

גרסינן. והוא כלי מכלי הרוצחים, ראשו עגול, ונושאים אותו אנשי החיל במלחמה. ובערבי קורים לוטבריזי"ן

של זהבים

המכים על זהב לעשות טסין דקין

ושל חרשים

של ברזל

———————————

משנה ז

שירי הדרבן מלמעלן ארבעה יד הבדיד ארבעה יד הקרדום של נכוש חמשה יד בן הפטיש חמשה ושל הפטיש ששה יד הקרדום שלבקוע ושל עדיר ששה ויד מקבת של סתתין ששה

ר' עובדיה מברטנורא

שיירי הדרבן מלמעלן

המרדע ראשו אחד יש בו ברזל כעין מרצע שבו מלמד הפרה לתלמיה והוא קרוי דרבן, ובראשו השניברזל רחב מחודד לחתוך בו שרשים ושמו חרחור. ושיעור יד המרדע, למעלה לצד הדרבן ארבעה טפחים חשובים חיבור, ולמטה לצדהחרחור שבעה טפחים הסמוכים לו הוו חיבור, כדלקמן. ומה שהוא יותר מארבעה לצד הדרבן ושבעה לצד החרחור אינו חיבור,ואם נגע שם טומאה לא נטמא לא החרחור ולא הדרבן

בדיד

כלי ברזל שבו חופרים גומות סביב האילן כדי שיחזיקו מימיהן. ועל שם הגומות שקרוין בדידין נקרא הכלי החופר בהן בדיד

של נכוש

פטיש שמקישים בו על האבנים ומשברים אותן

בן פטיש

הפטיש הקטן קרוי בן פטיש, והגדול שמו פטיש

של בקוע

קרדום שמבקעים בו עצים

של עדור

שחופרים בו הקרקע לזריעה. כמו אשר במעדר יעדרון

של סתתים

חוצבי אבנים והמקצעים ומשוין אותן