Keilim 29:4-5

משנה ד

חוט מאזנים של זהבים ושל שוקלי ארגמן טוב שלש אצבעות יד הקורדום מאחריו שלש אצבעות רבי יוסי אומר טפח טהור

ר' עובדיה מברטנורא

חוט מאזנים

חוט שאוחזים בו המאזנים בשעה ששוקלים בהן

ר' יוסי אומר טפח טהור

אם יד הקרדום גדול כל כך שיוצא טפח לאחר ידו, לא חשיב יד, לפי שמזיק לו למלאכתו, וכל היד כולוטהור. כך פירש מורי. ואין הלכה כר' יוסי

———————————

משנה ה

חוט מאזנים של חנונים של בעלי בתים טפח יד הקרדום מלפניו טפח שירי יד הפרגול טפח יד מקבת של יד של מפתחי אבניםטפח

ר' עובדיה מברטנורא

יד הקרדום מלפניו

דרך האוחז ביד הקרדום כשרוצה לחתוך בו אינו אוחז ממש בראש הקתא שמא יחליק ויפול מידו אלאמניח מעט לאחר ידו, והשיעור שיש בין יד האדם לברזל קורא מלפניו, והיוצא לאחר ידו קורא מאחריו באידך בבא. והא דלא מפרשבבבא זו דין שלפניו ושל אחריו, משום דהכא חשיב הנך דשיעורן טפח, ובאידך בבא חשיב הנהו דשיעורן שלש אצבעות

פרגל

מחוגה. קומפש"ו בלע"ז. והחרשים צריכים לעשות בו צורות עגולות

מקבת

פטיש של ברזל שראשו אחד חד ובו נוקבים ופוסלים את האבנים, ועל שם כך נקרא מקבת. ולשון מקרא הוא, ומקבותוהגרזן כל כלי ברזל

מפתחי אבנים

לשון פתוחי חותם