Ohalos 3:5-6

משנה ה

איזהו דם תבוסה המת שיצא ממנו שמינית בחייו ושמינית במותו דברי ר' עקיבא רבי ישמעאל אומר רביעית בחייו ורביעית במותו ניטל מזה ומזה רביעית ר' אליעזר בר' יהודה אומר זה וזה כמים איזהו דם תבוסה צלוב שדמו שותת ונמצא תחתיו רביעית דם טמא אבל המת שדמו מנטף ונמצא תחתיו רביעית דם טהור רבי יהודה אומר לא כי אלא השותת טהור והמנטף טמא

ר' עובדיה מברטנורא

איזהו דם תבוסה

אמתניתין דלעיל דפרק ב' קאי, דקתני רביעית דם תבוסה טמא, וקמפרש הכא איזהו דם תבוסה

שמינית בחייו ושמינית במותו

מצטרפים לרביעית

רביעית בחייו ורביעית במותו

שנתערבו ונטל מן התערובת רביעית, זהו דם תבוסה. אבל שמינית בחייו ושמינית במותו, לא

זה וזה

דר' עקיבא ודר' ישמעאל

כמים

ואינן מטמאין

ואיזהו דם תבוסה

שטמא

צלוב שדמו שותת

ויורד בלא הפסק, מפני שטיפה של מיתה מעורבת בו. אבל נוטף, שיורד טפה אחר טפה, קמא קמא בטיל וטהור

רבי יהודה אומר לא כי

כלומר לא כן הדבר

אלא השותת טהור

שאני אומר אותה טפה שהנשמה תלויה בה עמדה לה על גבי העץ שהוא תלוי בו, ואין בדם זה אותה טפה אחרונה של מיתה

והמנטף טמא

ולא אמרינן קמא קמא בטל, דסבר רבי יהודה אין דם מבטל דם. והלכה כרבי עקיבא

----------------------------

משנה ו

כזית מן המת פתחו בטפח והמת פתחו בארבעה טפחים להציל הטומאה על הפתחים אבל להוציא הטומאה בפותח טפח גדול מכזית כמת רבי יוסי אומר השדרה והגולגולת כמת

ר' עובדיה מברטנורא

כזית מן המת פתחו בטפח

המת בבית ולו פתחים הרבה, כל הכלים המונחים בחלל הפתחים תחת המשקוף של פתח מבחוץ, אע"פ שהפתחים נעולים ויש הפסק בין אוהל המת לאוהל הכלים, כולן טמאין. דגזרו חכמים טומאה על המקום שהוא דרך יציאת טומאה שסופו של מת לצאת דרך שם, וכשאין יודעים באיזה מקום יוציאוהו, כולן טמאין. ואם יש כזית מן המת בבית וחשב להוציאו בחלון שיש בו פותח טפח, מציל על כל הפתחים הנעולים, כיון שיודע המקום שסופה של טומאה לצאת דרך שם. ואם הוא מת שלם וחשב להוציא דרך חלון שיש בו ארבעה, מציל על כל הפתחים הנעולים, דבשיעור ארבעה טפחים שיערו חכמים שראוי להוצאת המת

אבל להוציא את הטומאה בפותח טפח

אפילו מת שלם טומאה יוצאה דרך חלון כל זמן שהוא פתוח, ומטמא הכלים שבבית שבצדו אם יש בחלון פותח טפח

גדול מכזית כמת

דוקא כזית מצומצם פתחו בטפח. אבל יותר מכזית דינו כאילו היה מת שלם, ואין מציל על הפתחים הנעולים עד שיהא בו ארבעה

רבי יוסי אומר השדרה והגולגולת

שבבית דינו כמת שלם, ואם חשב להוציאן דרך חלון אין מציל על הפתחים הנעולים עד שיהא בו ארבעה. וכן הלכה