Ohalos 3:3-4

משנה ג

נשפך באויר אם היה מקומו קטפרס והאהיל על מקצתו טהור היה אשבורן או שקרש טמא נשפך על האסקופה והיא קטפרס בין מבפנים בין מבחוץ והבית מאהיל עליו טהור היה אשבורן או שקרש טמא כל שבמת טמא חוץ מן השינים והשער והצפורן ובשעת חבורו הכל טמא

ר' עובדיה מברטנורא

נשפך באויר

בתוך הבית

אם היה מקומו קטפרס

אם המקום שנשפך בו הדם היה מדרון

והאהיל

אדם על מקצתו

טהור

דקטפרס אינו חיבור

היה אשבורן

מקום מכונס כמו בתוך גומא

או שקרש

הדם ואפילו קטפרס, הוי חיבור וטמא, ואפילו האהיל על קצתו

נשפך על האסקופה

כמין אצטבא שלפני פתח הבית

והיא קטפרס בין מבפנים

שמשפע לצד פנים

בין מבחוץ

שמשפע לצד חוץ

והבית מאהיל

על מקצתו, טהור כל מה שבבית מטומאת אוהל, אע"פ שסופו של דם לירד לפנים, דאינו חיבור

חוץ מן השינים והשער והצפורן

דכתיב בעצם, מה עצם שנברא עמו ואין גזעו מחליף, אף כל שנברא עמו ואין גזעו מחליף. יצאו שינים שלא נבראו עמו, יצאו שער וצפורן שגזען מחליף

-------------------------

משנה ד

כיצד המת מבחוץ ושערו בפנים הבית טמא עצם שיש עליו כזית בשר הכניס מקצתו מבפנים והבית מאהיל עליו טמא שני עצמות ועליהן כשני חצאי זיתים בשר הכניס מקצתם מבפנים והבית מאהיל עליהם טמא היו תחובים בידי אדם טהור שאין חבורי אדם חבור

ר' עובדיה מברטנורא

הבית טמא

כל מה שבתוכו טמא, שהרי מאהיל על השער המחובר למת

עצם שיש עליו כזית בשר

העצם נחשב יד לבשר

תחובים בידי אדם

שלא היה הבשר מחובר לעצם מעיקרו, אלא אדם תחבו לשם כדרך שתוחבים הבשר בשפוד