Keilim 28:8-9

  

משנה ח

בגדי עניים אף על פי שאין בהם שלש על שלש הרי אלו טמאין מדרס טלית שהתחיל בה לקרעה כיון שנקרע רובה אינו חבורהעבים והרכים אין בהם משום שלש על שלש

ר' עובדיה מברטנורא

בגדי עניים

שהם עשויים מחתיכות חתיכות קטנות ואין בכולן חתיכה אחת שיהיה בה שלש על שלש

הרי אלו טמאים מדרס

הואיל ויש בכל הבגד בכללו שלשה טפחים על שלשה טפחים או יותר, הרי הבגד כולו טמא מדרס

כיון שנקרע רובה אינו חיבור

ואם נטמא הקצה האחד לא נטמא הקצה האחר

העבים והרכים

הבגדים העבים והגסים ביותר, כגון הלבדין והמגוסין. והרכים ודקין ביותר, כגון השיראין והסריקין

אין בהן משום שלש על שלש

ואין טמאין טמא מת ולא שאר טומאות עד שיהיה בהן ג' טפחים או יותר, משום דשלש על שלשמהן לא חזי למידי

———————————— 

משנה ט

כסת הסבלין טמאה מדרס משמרת של יין אין בה משום מושב סבכה של זקנה טמאה משום מושב חלוק של יוצאת החוץ העשויכסבכה טהור העושה בגד מן החרם טהור ומזוטו טמא רבי אליעזר בן יעקב אומר אף העושה בגד מן החרם וכפלו טמא

ר' עובדיה מברטנורא

כסת הסבלין

הנושאים משאות על כתפן או על ראשן יש להן כסת קטן בראשן או בכתפן שלא יזיק להן המשאוי, ופעמיםיושבים עליו

משמרת של יין אין בה משום מושב

שאין יושבים עליה מפני השמרים

סבכה של זקנה טמאה מושב

לפי מאי דתנן לעיל בפרק שלשה תריסין דסבכה של זקנה טמאה טמא מת דמשמע אבל לאמשום מושב, צריך לפרש דשני מיני סבכות יש לזקנה, אחת שאינה ראויה לישב עליה והיא טמאה טמא מת, וסבכה אחרת שפעמיםיושבת עליה, ובה תנן הכא שהיא מטמאה משום מושב

חלוק של יוצאת החוץ

תרגום זונה נפקת ברא

עשוי כסבכה

שיש בה חלונות חלונות מעשה רשת ובשרה נראה לחוץ

מן החרם

מן הרשת. ובשרו נראה, לפיכך טהור

מזוטו

יש בתחתית הרשת מעט אריג עשוי כבגד, וקרוי זוטו של רשת

וכפלו

שכפל את הרשת ותפרה ואין בשרו נראה מתוכה

טמא

דחשיב בגד. ואין הלכה כר' אליעזר בן יעקב