Keilim 27:12-28:1

משנה יב

שלשה על שלשה שנקרע אם נתנו על הכסא ובשרו נוגע בכסא טהור ואם לאו טמא שלש על שלש שנמהה ממנה חוט אחד אושנמצא בו קשר או שני חוטין מתאימין טהורה שלש על שלש שהשליכה באשפות טהורה החזירה טמאה לעולם השלכתה מטהרתהוחזרתה מטמאתה חוץ משל ארגמן ושל זהורית טובה ר"א אומר אף מטלית חדשה כיוצא בהן רבי שמעון אומר כולן טהורין לאהוזכרו אלא מפני השבת אבדה

ר' עובדיה מברטנורא

שלשה על שלשה שנקרע

ולא נחלקו הקרעים זו מזו

ובשרו נוגע בכסא

אם הקרע כל כך גדול עד שכשמשימים הבגד על הכסא וישב עליו בשרו נוגע בכסא

טהור

דבטל ליה מתורת בגד

ואם לאו

שאין הקרע כל כך שיגע בשרו בכסא, לא בטל מתורת בגד, וטמא

שנמהה ממנו

שבלה ממנו. ודוגמתו מהוהה שטלייה על גבי בריאה דתנן לעיל בסוף פרק שלשה תריסין. וכשבלה חוט אחדמבגד שלש על שלש מצומצמות, נתמעט שיעורו וטהור

או שני חוטין מתאימין

פירשו רבותי, דמתאימין קאי נמי אקשר. והכי קתני, נמצאו בה שני קשרים מתאימין או שני חוטיםמתאימין. משום דאם שני חוטים קשורים זה אצל זה בבגד אין דרך להניחם, והכי אמרינן בגמרא פרק כלל גדול  אימתרמי תרי קטרי בהדי הדדי שרי חד וקטר חד. ושני חוטים המתאימין, שדרך האריגה שהערב נכנס לתוך השתי אין שני חוטיםנכנסים בסדר אחד אלא במקום שזה נכנס זה יוצא, וכששניהם שוין נחשב האחד כמי שאינו

החזירה

לבית

טמאה

דהא הדר אחשבה

לעולם השלכתה מטהרתה

כלומר כי האי גוונא מיטמאה ומיטהרת אפילו עשר פעמים ביום

ארגמן וזהורית טובה

חשיבי ולא מבטלה להו. וזהורית טובה הוא המשי הצבוע כרמיז"י בלע"ז

אף מטלית חדשה כיוצא בהן

דינה כדין ארגמן וזהורית טובה, ולא מבטלה לה אשפה מתורת בגד

כולן טהורין

אם הושלכו לאשפה אפילו ארגמן וזהורית טובה

לא הוזכרו

ארגמן וזהורית טובה ליחלק משאר בגדים

אלא מפני השבת אבידה

דאם מצאם באשפה לא אמרינן מדעת השליכם, ובעו הכרזה, דמפני חשיבותייהו לא מייאשיהבעלים. ושאר בגדים דלא חשיבי, אם מצאם באשפה לא בעו הכרזה. והלכה כתנא קמא

----------------

 פרק כח

משנה א

שלש על שלש שנתנה בכדור או שעשאה כדור בפני עצמה טהורה אבל שלשה על שלשה שנתנו בכדור טמא עשאו כדור בפניעצמו טהור מפני שהתפר ממעטו

ר' עובדיה מברטנורא

שלש על שלש שנתנה בכדור

בגד של שלש אצבעות על שלש אצבעות שנתנה בתוך כדור, פלוט"א בלע"ז

או שעשאה כדור

שלקח הבגד וכרכו עגול כמין כדור, כמו שעושים לתינוקות, ותפרו

טהורה

שנתבטלה כשנתנה בכדור, וכל שכן כשעשאה כדור בפני עצמה שנתבטלה בתפירה

אבל שלשה על שלשה

לא מבטלה בנתינתה לתוך הכדור, לפי שהיא שמורה שם. אבל אם עשאה כדור בפני עצמה, טהורה,לפי שהתפירה ממעטה, וטהורה ממדרס, אבל טמאה בכל שאר טומאות כדין כל שלשה על שלשה שנתמעט