Keilim 27:10-11

משנה י

שלשה על שלשה שנחלק טהור מן המדרס אבל טמא מגע מדרס אמר ר' יוסי וכי באיזה מדרס נגע זה אלא אם כן נגע בו הזבטמא מגע הזב

ר' עובדיה מברטנורא

שלשה על שלשה שנחלק

בגד שיש בו שלשה טפחים על שלשה טפחים שנטמא במדרס הזב, ואח"כ נחלק ואין באחד מהןכדי שיעור טומאת מדרס, בהא פליגי תנא קמא ור' יוסי, דתנא קמא סבר טמא מגע מדרס, ור' יוסי סבר טהור לגמרי. אבל בגד שלשלש על שלש שפירש מבגד גדול שהיה מדרס, הכל מודים שבשעת פרישתן מאביהן מקבלות טומאה מאביהן. ואין הלכה כר' יוסי

————————————— 

משנה יא

שלשה על שלשה באשפות בריא וצורר מלח בבית או בריא או צורר מלח כמה מלח יהיו צורר רובע רבי יהודה אומר בדקהוחכמים אומרים בגסה אלו ואלו מתכונים להקל רבי שמעון אומר שוים שלשה על שלשה באשפות לשלש על שלש בבית

ר' עובדיה מברטנורא

בריא וצורר מלח

גרסינן. בגד המוטל באשפות בטל ליה מתורת בגד, אלא אם כן אית ביה תרתי, שיהא בריא וחזק. וראוי לצרורבו רובע קב מלח. אבל הנמצא בבית, הואיל ואינה מושלכת באשפה עדיין חשוב הוא ובחד גרידא סגי, או בריא אע"פ שאינו צוררמלח, או צורר מלח אע"פ שאינו בריא

ר' יהודה אומר בדקה

לעולם אינו מיטמא עד שיהא צורר רובע מלח דקה

וחכמים אומרים

אינו מיטמא עד שיהא צורר בגסה

אלו ואלו מתכוונים להקל

ר' יהודה סבר דקה צריכה לצרור בבגד בריא וחזק טפי, מפני כבדה, שהיא כבדה יותר מן הגסה,הלכך משער עד שתהא מחזקת בדקה, להקל עליה שלא תטמא. ורבנן סברי גסה צריכה בגד יותר בריא, מפני חידודה וקרנותיהבולטים, הלכך משערים בגסה ליטמא, כדי להקל על הבגד המחזיק מלח דקה שלא יטמא

שוין שלשה על שלשה באשפה לשלש על שלש בבית

כשם ששלש על שלש בבית מטמאות טמא מת ואין מטמאותמדרס, כך שלשה על שלשה באשפה מטמאות טמא מת ואין מטמאות מדרס, דבטלה חשיבותן מאחר שהשליכה לאשפה. והלכהכחכמים בלבד