Keilim 27:6-7

משנה ו

אלו נמדדין כפולין אמפליא ופמוליניא ומכנסים וכובע וכיס של פנדיא ומטלית שטלייה על השפה אם פשוטה נמדדת פשוטהואם כפולה נמדדת כפולה

ר' עובדיה מברטנורא

אלו נמדדים כפולין

דצריך שיהיה השיעור משני צדדים. כיון דאורחייהו להשתמש בהן משני צדדים, אי הוי השיעור מצד אחדלא מהני. פירוש אחר, נמדדים כפולים, שכל בגד במקום החתך דרך החוטים לצאת ממנו ומתקלקל ונוח ליקרע, ודרך התופריםלכפול מעט סביב החתך ותופר, והיינו נמדד כפול דקתני, דלאחר שנכפל צריך שיהיה בו כדי מדתו, ואי ליכא כדי מדתו אע"פ שאםהיה מתיר התפירה ופושטו היה בו כדי מדתו, לא מהני

אנפליא

מנעל המגיע עד הארכובה. בין של בגד בין של עור

פמוליניא

כמין מכנסים גדולים ממתנים ועד יריכים, ויש להן שנצים

וכובע

שבראש

וכיס של פונדא

אזור חלול, והוא כעין כיס העשוי לקבל

מטלית

טלאי

שטלייה על השפה

שתפרה על השפה סביב לצואר

אם פשוטה

שאינה תפורה משני צדדים אלא או מלפניו או מאחריו. ולפירוש השני, שלא נכפל מן החוט סביב התפירה

—————————————

משנה ז

הבגד שארג בו שלשה על שלשה ונטמא מדרס והשלים עליו את כל הבגד ואח"כ נטל חוט אחד מתחלתו טהור מן המדרס אבלטמא מגע מדרס נטל חוט אחד מתחלתו ואחר כך השלים עליו את כל הבגד טמא מגע מדרס

ר' עובדיה מברטנורא

הבגד שארג בו שלשה טפחים על שלשה טפחים

מצומצמות, שהוא שיעור ליטמא מדרס. ואחר שנטמאו במדרס כשהןמצומצמות השלים עליו אריגת כל הבגד, והשתא כל הבגד טמא מדרס דהוי חיבור לשלשה על שלשה שנטמאו קודם אריגת כלהבגד

נטל חוט אחד מתחלתו

משלשה על שלשה ראשונים שנטמאו מדרס

טהור

כל הבגד מן המדרס

אבל טמא מגע מדרס

לפי שנגע בשלשה על שלשה ראשונים קודם שנתמעט שיעורו

נטל חוט אחד מתחלתו ואח"כ השלים עליו את כל הבגד טמא מגע מדרס

ואע"ג דנתמעט שיעורו קודם שהשליםעליו את כל הבגד, אעפ"כ טמא כל הבגד מגע מדרס. דהאי תנא סבירא ליה בגד שלשה על שלשה שנחלק אחר שנטמא במדרס, טמאמגע מדרס, כדלקמן בפרקין. הלכך כשנתמעט שיעורו דשלשה על שלשה, נשאר טמא מגע מדרס, וכשהשלים עליו את כל הבגד הויהבגד מחובר לטמא מגע מדרס, וכל המחובר לטמא, טמא כמותו