Keilim 25:8-9

משנה ח

כיצד היו ידיו טהורות ואחורי הכוס טמאים אחזו בבית צביעתו אינו חושש שמא נטמאו ידיו באחורי הכוס היה שותה בכוסשאחוריו טמאים אינו חושש שמא נטמא המשקה שבפיו באחורי הכוס וחזר וטימא הכוס קומקום שהוא מרתיח אינו חושש שמאיצאו משקין מתוכו ונגעו באחוריו וחזרו לתוכו

ר' עובדיה מברטנורא

היו ידיו טהורות

ועליהם משקה טופח

אינו חושש שמא נטמאו

משקין שעל ידיו באחורי הכוס ויחזרו ויטמאו את הידים

---------------------------------------

משנה ט

כלי הקדש אין להם אחוריים ותוך ואין להם בית צביעה ואין מטבילים כלים בתוך כלים לקדש כל הכלים יורדין לידי טומאתןבמחשבה ואינן עולים מידי טומאתן אלא בשינוי מעשה שהמעשה מבטל מיד המעשה ומיד מחשבה ומחשבה אינה מבטלת לא מידמעשה ולא מיד מחשבה

ר' עובדיה מברטנורא

אין להם אחוריים ותוך

דהנוגע באחד מהן כנוגע בכולו. ויש להן אחוריים ותוך דתנן לעיל, דוקא לתרומה

ואין מטבילין כלים לתוך כלים

כששניהם טמאים, מפני שכבדו של כלי חוצץ. וחשו לקודש יותר מבתרומה

יורדים לידי טומאתן במחשבה

כגון טבעת בהמה שאינה מקבלת טומאה, חשב עליה ליתנה באצבע אדם, מקבלת טומאהמכאן ואילך במחשבה זו. אבל טבעת אדם שחשב עליה ליתנה לבהמה, לעולם היא מקבלת טומאה, עד שיעשה בה שינוי מעשהלשנות צורתה

ומחשבה אינה מבטלת לא מיד מעשה ולא מיד מחשבה

אם לאחר שחשב על טבעת בהמה לעשותה לאדם שהיאמקבלת טומאה במחשבה זו חזר וחשב עליה להחזירה לבהמה, אין מחשבה זו השניה מעלה מידי טומאה שירדה לה במחשבההראשונה