Keilim 25:6-7

משנה ו

כני כלים ואוגניהם ואזניהם וידות הכלים המקבלים שנפלו עליהן משקין מנגבן והם טהורים ושאר כל הכלים שאין להם אחוריים ותוך שנפלו משקין על מקצתו כולו טמא כלי שנטמא אחוריו במשקין אחוריו טמאים תוכו ואוגנוואזנו וידיו טהורין נטמא תוכו כולו טמא

ר' עובדיה מברטנורא

כני הכלים

בסיסי הכלים. לשון ואת כנו דמתרגמינן וית בסיסיה

והוגניהן

כמו ואוגניהן, כלומר שפתותיהן

ואזניהן

מקום שתוחבין בו הבית יד

המקבלין

שיש להן תוך

מנגבן והן טהורין

דלא חשיבי הני חיבור להביא טומאת משקין לכלי שיש בו בית קבול, וסגי בניגוב. אבל לכלי שאין לו תוך בעיטבילה

ואזניו וידיו טהורין

עבדו רבנן ביה הכירא, כי היכי דלא לשרוף עלייהו תרומה וקדשים. ודוקא בתרומה עבוד הכירא אבל לאבקדשים, כדתנן לקמן בפרקין

----------------------------------------

משנה ז

כל הכלים יש להן אחוריים ותוך ויש להם בית צביעה ר' טרפון אומר לעריבה גדולה של עץ רבי עקיבא אומר לכוסות ר' מאיראומר לידים הטמאות והטהורות אמר ר' יוסי לא אמרו אלא לידים הטהורות בלבד

ר' עובדיה מברטנורא

בית הצביטה

גרסינן. מקום שאוחזין הכלי כשמושיטין אותו מזה לזה. לשון ויצבט לה קלי שפירושו ויושט. ואית דגרסי,בית הצביעה. מקום שאוחז בו באצבעו

ויש להן בית הצביטה

שאם נטמאו אחוריו, בית הצביטה טהור. ואם נטמא בית הצביטה אחוריו טהורין

לעריבה גדולה של עץ

יש לה בית צביטה. אבל לשאר כלים, לא. שבעריבה גדולה יש הפרש בין בית הצביטה לאחוריים, שאםיש משקים באחורי העריבה וידיו טמאות, אוחז בבית הצביטה ואין חושש שמא יגע במשקין שבאחוריו ויחזרו ויטמאו את העריבה

ר' עקיבא אומר לכוסות

אף לכוסות יש להן בית צביטה

לידים הטמאות והטהורות

יש הפרש בין בית הצביטה לאחוריים, לידים הטמאות כדפרישית, ולטהורות כדמפרש לקמןכיצד. ור' יוסי סבר לידים טהורות בלבד לא חיישינן, אבל לידים טמאות חיישינן. והלכה כתנא קמא וכדמפרש ר' יוסי