Keilim 23:2-3

משנה ב

אלו טמאין משום מרכב זריז האשקלוני ומדוכה המדית ועביט של גמל וטפיטן של סוס רבי יוסי אומר אף טפיטן של סוס טמאמשום מושב מפני שעומדין עליו בקומפון אבל אוכף של נאקה טמא

ר' עובדיה מברטנורא

זריז האשקלוני

חגורה רחבה שבה חובשים את הבהמה. תרגום ויחבוש את חמורו, וזריז. ובאשקלון עושים אותןשל עץ, וקרויין זריז אשקלוני על שם מקומן

מדוכה המדית

מכתשת העשויה במדי. לוקחים חתיכת עץ גדולה עבה וארוכה, וחוקקים כמין מכתשת באמצעה, ורוכביםעליה מכאן ומכאן וכותשים. ולפיכך יש עליו תורת מרכב

עביט של גמל

תרגום בכר הגמל, בעביטא דגמלא

טפיטן של סוס

אוכף שעל הסוס בלשון משנה טפיטן שמו, ושל גמל עביט שמו, ושל נאקה אוכף שמו, כל אחד שמו עליו. וכולןמרכב הן, אלא שיש מהן שפעמים עשויין לישב עליהן

טפיטן של סוס טמא מושב

דאין טמא מרכב אלא המיוחד לרכיבה בפיסוק רגלים, ואינו עשוי לישיבה כלל

בקונפון

שדה ששוחקים שם המלכים, ורגילים לשבת על הטפיטן של סוס לראות בשחוק המלך, הלכך טמא מושב. קונפון, שדה,בלשון לע"ז קנפ"ו. ואין הלכה כר' יוסי

אבל אוכף של נאקה טמא

רמב"ם פירש, טמא מושב. ות"ק קאמר לה, דפליג אטפיטן של סוס ומודה באוכף של נאקה שהואטמא מושב. ורבותי פירשו, אבל אוכף של נאקה טמא מרכב. ורבי יוסי קאמר לה, דמודה לת"ק באוכף של נאקה שאינו מיוחד אלאלרכיבה

-------------------------------

משנה ג

מה בין מרכב למושב מרכב חלק מגעו ממשאו ומושב לא חלק מגעו ממשאו תפית של חמור שהוא יושב עליה טהור שינה בהאת הנקבין או שפירצן זה לתוך זה טמאה

ר' עובדיה מברטנורא

חלק מגעו ממשאו

דנושא מטמא בגדים ואין נוגע מטמא בגדים

תפית של חמור

עצים שנותנים על גב החמור לחבר ולקשור עליהם המשא. ואינן ראויין לא לרכיבה ולא לישיבה

שינה את הנקבים

דבשינוי נקביהן נותן מקום לאדם לישב שם

או שפרצן

שהסירם ממקומם ונתנן זה לצד זה. וייש מפרשים, תפית של חמור טהורה לפי שאין ברחבה טפח, וכל שאין ברחבהטפח לא חזי לישיבה, וכששינה את הנקבים דהיינו שהרחיב מקום המושב או שפירצן ונעשה מקום המושב רחב טפח טמאה