Keilim 22:10-23:1

משנה י

האסלה טמאה מדרס וטמא מת פרשה העור טמא מדרס והברזל טמא טמא מת הטרסקל שחפויו של עור טמא מדרס וטמא מתפרשה העור טמא מדרס והטרסקל טהור מכלום ספסלין שבמרחץ ושתי רגליו של עץ טמא אחת של עץ ואחת של אבן טהור הנסריןשבמרחץ ששיגמן ר"ע מטמא וחכמים מטהרין שאינם עשוין אלא שיהיו המים מהלכין תחתיהן קנקילין שיש בה בית קבלת כסותטמאה והעשויה ככורת טהורה

ר' עובדיה מברטנורא

 האסלא

בית מושב של ברזל מכוסה עור, ויושבים עליו בבית הכסא

 פירשה

העור מן הברזל

 העור טמא מדרס

דעור בפני עצמו חזי לישיבה, והברזל בלא עור לא חזי לישיבה, וחזי לשאר תשמישים

טרסקל

סל קטן עשוי מערבה קלופה, ואוכלים עליו לחם

והטרסקל טהור מכלום

דמפני קטנו לא חזי לישיבה. ולא לשאר תשמישין, שאין לו דפנות

ספסלים שבמרחץ

של שיש הן

ששתי רגליו של עץ, טמא

אם ישב הזב עליו טמאין הרגלים של עץ משום מושב. אבל הספסל עצמו טהור, דכלי אבנים איןלהם טומאה כלל לא מדברי תורה ולא מדברי סופרים

ואחת של אבן טהור

דהוי כאילו הספסל כולו מאבן

ששיגמן

שפסלן ותקנן ברהיטני

שיהו המים הולכים תחתיהן

ולאו לישיבה עבידי, אבל בני אדם יושבים שם כדי שלא יטנפו ממי המרחצאות היוצאים.והלכה כחכמים

קנקילין 

כלי שמשימין תחתיו אש וגפרית כדי לעשן הבגדים שעליו

שיש בה בית קבלת כסות

שיש לה בית קיבול לקבל הבגדים שעליה

ככוורת

מפולשת משני צדדים

---------------------------

פרק כג

משנה א

הכדור והאמום והקמיע והתפילין שנקרעו הנוגע בהן טמא ובמה שבתוכן טהור האוכף שנקרע הנוגע במה שבתוכו טמא מפנישהתפר מחברו

ר' עובדיה מברטנורא

הכדור

פלוט"א בלע"ז

והאימום

דפוס של מנעל. וכל אלו חיצוניהם עור ומלאין מבפנים שער או מוכין

והקמיע והתפילין

יש בתוך הבתים של עור פרשיות כתובות בקלף

ובמה שבתוכן טהור

אם נטמא אחת מאלו במת ואח"כ נקרע, ונגע אחד במה שבתוכן, טהור, לפי שאין מה שבתוכן חיבור להןואין מה שבתוכן טמא כמותן

הכאוף

כמו אוכף

הנוגע במה שבתוכו טמא

אם נטמא האוכף במת. כשם שהנוגע בו טמא, כך הנוגע במה שבתוכו טמא

מפני שהתפר מחברו

ועושהו אחד, זה שבפנים עם החיצון