Keilim 18:7-8

משנה ז

כרע שהיתה טמאה מדרס וחברה למטה כולה טמאה מדרס פרשה היא טמאה מדרס והמטה מגעמדרס היתה טמאה טומאת ז' וחברה למטה כולה טמאה טומאת שבעה פרשה היא טמאה טומאתשבעה והמטה טמאה טומאת ערב היתה טמאה טומאת ערב וחברה למטה כולה טמאה טומאת ערבפרשה היא טמאה טומאת ערב והמטה טהורה וכן השן של מעדר

ר' עובדיה מברטנורא

כרע

של מטה שהיתה טמאה מדרס. שדרס הזב על הכרע כשהיה בפני עצמו שלא היה מחוברלמטה

כולה טמאה מדרס

דחיבור עביד לה כאילו כולה גוף אחד

היתה טמאה טומאת שבעה

כגון שנגעה במת

טומאת ערב

כגון שנגעה בטמא מת

והמטה טהורה

דלא נטמאת בנגיעת הכרע. דראשון הוה, ואין אדם וכלים מקבלין טומאה אלאמאב הטומאה

מעדר

כלי עץ שיש לו שינים ומהפכים בו את התבן, ושיניו של מתכת. ולפי שהשינים של פרקיםונעוצים בו, דינו כדין מטה שהיא של פרקים. והאי וכן, אטומאת שבעה קאי, דאין מעדר מטמא מדרס

--------------------------------------------

משנה ח

תפלה ארבעה כלים התיר קציצה הראשונה ותקנה טמאה טמא מת וכן שניה וכן שלישית התיראת הרביעית טהורה מטמא מת אבל טמאה מגע טמא מת חזר לראשונה והתירה ותקנה טמאהבמגע וכן שניה התיר את השלישית טהורה שהרביעית במגע ואין מגע עושה מגע

ר' עובדיה מברטנורא

תפלה

בתפילין של ראש שנגעו במת איירי, שיש בהן ארבעה בתים, וכל בית נקראת קציצה

התיר קציצה

העביר בית אחד והביא אחר תחתיו

טמאה טמא מת

דחיבורן משוי להו גוף אחד

וכן שניה וכן שלישית

כל זמן שהרביעית קיימת. מחמת שמחוברת לרביעית. אבל כשהעביר גםהרביעית והחליפה באחרת, פרחה מינייהו טומאת מת, ונשתייר בשלש קציצות טומאת מגע טמאמת, שהרי נגעו ברביעית כשחיברן והיא עדיין קיימת. אבל רביעית כשהוחלפה, אין בגופה טומאהכלל, דאי משום דנגעה בשלש, אין מגע עושה מגע, שהשלש ראשונות חדשות נינהו שנגעו בטמא מת,ואין הרביעית החדשה מקבלת מהן טומאה, ואין טומאה ברביעית החדשה אלא מחמת שמחוברתלשלש הטמאות מגע. הלכך כשחזר והחליף השלש פעם שניה, טהרו כולן ואפילו מגע לית בהו