Keilim 18:3-4

משנה ג

השידה והתיבה והמגדל שנטלה אחד מרגליהן אע"פ שמקבלין טהורין ושאינן מקבלין כדרכן רבייוסי מטמא ונקליטי המטה וחמור וחפוי טהורין אין טמא אלא מטה ומלבן ומלבני בני לוי טהורין

ר' עובדיה מברטנורא

אע"פ שמקבלים

כלומר אע"פ שלא ניקבו בנטילת הרגלים ויש להן בית קיבול כבתחלה,

טהורין

שכיון שנטל אחת מן רגליהן שוב אינן חשובין כלי, לפי שאינן מקבלין כדרכן אלא נוטין לצדאחד וכשבורים דמו

ר' יוסי מטמא

כיון שלא ניקבו בנטילת אחת מרגליהן. ואין הלכה כר' יוסי. ורמב"ם גריס, ושאינןמקבלים כדרכן ר' יוסי מטמא. ומלתא באנפי נפשה היא, והכי קאמר, שידה תיבה ומגדל שאינןמקבלין ארבעים סאה כשהן יושבין כדרכן ואם מטין אותן מקבלין ארבעים סאה, ר' יוסי מטמא כיוןשאין מקבלים כדרכן, וחכמים אומרים הואיל ומקבלים מכל מקום, חשיבי מחזיקים ארבעים סאהוטהורין

ונקליטי המטה

שני עמודים אחד מראשותי המטה ואחד במרגלותיה ומשימין מקל מזה לזהומשליכין עליו סדין ונעשה אוהל

וחמור

תחת מלבן המטה משימין עץ חלול שהמלבן מונח עליו ונקרא חמור

וחפוי

כגון ציפוי שמצפים המטה ונקליטיה

טהורים

דהוי מתכת המשמש לעץ

מלבן

לוחות חלולים עשוים להניח תחת כרעי המטה שלא ירקבו מלחלוחית הקרקע. ומיטלטליםעם המטה, הלכך טמאים, דכמטה דמו

ומלבני בני לוי טהורין

לפי שרגילין לעלות לירושלים והולכים מעיר לעיר, ואין מוליכין המטותעמהן ומוליכין המלבנים, הלכך אפילו קבועים בקרקעי המטה הואיל וסופן לינטל לאו כמטה חשיבי

--------------------------------------------

משנה ד

מלבן שנתנו על לשונות ר' מאיר ורבי יהודה מטמאין ר' יוסי ור' שמעון מטהרין א"ר יוסי מה שנהזה ממלבני בני לוי שמלבני בני לוי טהורין

ר' עובדיה מברטנורא 

מלבן שנתנו על לשונות

עץ העשוי כעין לשון שהמלבן מונח עליו

ר' מאיר ור' יהודה מטמאין

שאף הוא מיטלטל עם המטה כמו מלבן

ר' יוסי ור' שמעון מטהרין

דלא מיטלטל בהדי מטה כולי האי. והלכה כר' יוסי ור' שמעון

שמלבני בני לוי טהורין

ואע"ג דקביעי בכרעי המטה הואיל וסופן לינטל טהורים, הני לשונותנמי פעמים ניטלים ממלבני המטה ולאו כמטה חשיבי