Keilim 17:14-15

משנה יד

ויש במה שנברא ביום הראשון טומאה בשני אין בו טומאה בשלישי יש בוטומאה ברביעי ובחמישי אין בהם טומאה חוץ מכנף העוז וביצת נעמית המצופהא"ר יוחנן בן נורי מה נשתנה כנף העוז מכל הכנפים וכל שנברא ביום הששי טמא

ר' עובדיה מברטנורא

יש במה שנברא ביום הראשון טומאה

הכי קאמר, יש דברים שנבראו ביום ראשון שהעושהכלים מהם יש בהם טומאה, כגון הארץ שנבראת ביום ראשון, וכלי חרס הנעשים ממנה טמאים

בשני אין בו טומאה

שבו נברא רקיע ואין בו טומאה

בשלישי

נבראו אילנות, וכלי עץ הנעשים מהם מקבלים טומאה

ברביעי

נתלו המאורות, ואין בהם טומאה

בחמישי

עופות ודגים, ואם עשה מהן כלים אין מקבלים טומאה

חוץ מכנף העוז

כנף העזניה. דרבנן גזרו טומאה בכלים הנעשים ממנה, דאתי לאחלופי בשארכלים

וביצת הנעמית המצופה

בת היענה מתרגמינן נעמיתא. ורבנן גזרו טומאה בביצתה כשהיאמצופה, כיון דבלא ציפוי נמי עומדת. אבל בשאר ביצים, אפילו במצופה לא גזרו, כיון דבאינה מצופהלא קיימא כלל

כל שנברא ביום הששי טמא

חיות ובהמות ושרצים ואדם, אם עשה כלים מעצמותיהן אומעורותיהן מקבלים טומאה

----------------------------------

משנה טו

העושה כלי קבול מכל מקום טמא העושה משכב ומושב מכל מקום טמאהעושה כיס מעור המצה מן הנייר טמא הרימון האלון והאגוז שחקקום התינוקותלמוד בהם את העפר או שהתקינום לכף מאזנים טמא שיש להם מעשה ואין להםמחשבה

ר' עובדיה מברטנורא

העושה כלי קבול מכל מקום

ואפילו לא עשאו ראוי לקבל אלא משהו

משכב ומושב מכל מקום

לישיבה מועטת. כגון שהיה נשען או נתלה בו

מעור המצה

דלא מליח ולא קמיח ולא עפיץ

ומן הנייר

העשוי מעשבים

שיש להן מעשה

כיון שחקקום

ואין להם מחשבה

אם חשבו למוד בהן עפר כמות שהן חקוקים מאליהן ולא עשו בהן מלאכה,אין מחשבתן מביאתן לידי טומאה