Keilim 17:10-11

משנה י

ר' מאיר אומר כל האמות היו בינוניות חוץ ממזבח הזהב והקרן והסובב והיסודרבי יהודה אומר אמת הבנין ששה טפחים ושל כלים חמשה

ר' עובדיה מברטנורא

כל האמות היו בינונית

באמה בת ששה

חוץ ממזבח הזהב

שהיה אמה על אמה

והקרן

של מזבח הנחושת. שהיו לו על ארבע פנותיו ארבע אבנים של אמה גובה ואמה על אמהעובי. ואותה אמה היתה באמה בת חמשה

והסובב והיסוד

של מזבח הנחושת. ובפרק ג' דמסכת מדות הן מפורשים

אמת בנין

כגון חומת הבית ומזבח העולה

אמת כלים

כגון ארון ושלחן ומזבח הזהב. והלכה כר' מאיר

----------------------------------

משנה יא

ויש שאמרו במדה דקה מדות הלח והיבש שיעורן באיטלקי זו מדברית ויששאמרו הכל לפי מה שהוא אדם הקומץ את המנחה והחופן את הקטורת והשותהכמלא לוגמיו ביה"כ וכמזון שתי סעודות לערוב מזונו לחול אבל לא לשבת דבריר"מ רבי יהודה אומר לשבת אבל לא לחול אלו ואלו מתכוונין להקל ר' שמעון אומרמשתי ידות לככר משלש לקב רבי יוחנן בן ברוקא אומר מככר בפונדיון מארבעסאין בסלע

ר' עובדיה מברטנורא

במדה דקה

של מדבר קרויה מדה דקה. לפי שיש מדברית ירושלמית וצפורית, ומדברית קטנהשבכולן

מדות הלח

הין וחצי הין

והיבש

עשרון וחצי עשרון

באיטלקי

במדה של איטליאה של יון. וזו היא מדברית שהיתה בימי משה

כפי מה שהוא אדם

בין קטן בין גדול

קומץ המנחה

דכתיב וקמץ ממנו מלוא קומצו

וחפני קטורת

של יוה"כ, דכתיב ומלא חפניו קטורת סמים דקה

כמלוא לוגמיו

אם שתה מלוא לוגמיו ביוה"כ חייב. ולפי לוגמיו של שותה משערינן

כמזון שתי סעודות לעירוב

עירובי תחומין אינו בפחות ממזון שתי סעודות

מזונו לחול

כמזון לשתי סעודות של חול שאוכל מעט, ולא כמזון שתי סעודות של שבת דאכיל טפימשום דבסים תבשיליה, ורווחא לבסומי שכיח

לשבת אבל לא לחול

דאדרבה, שתי סעודות של שבת פחותים משתי סעודות של חול, כיוןדבשבת סעיד שלש סעודות אינו מרבה לאכול בכל סעודה

ואלו ואלו מתכוונים להקל

כל אחד מהן מתכוין למעט בככר של עירוב

משתי ידות לככר משלש לקב

די לעירוב בשתי ידות של ככר של שלש ככרות לקב. נמצא ככרשלם שלישית הקב, ושתי ידותיה הוי ככר של עירוב

מככר בפונדיון

ככר הלקוח בפונדיון מן הנחתום כשנמכרים ארבעה סאים בסלע. וארבעה סאיםהן עשרים וארבע קבין שכל סאה היא ששה קבין, והסלע הוא ארבע דינרים והדינר ששה מעין, נמצאהסלע עשרים וארבע מעין, ונמצאו כ"ד קבין לכ"ד מעין קב לכל מעה, והמעה שני פונדיונים, הריהככר הנמכר בפונדיון הוא חצי קב. אבל מפני שהחנוני רוצה להשתכר, ויציאת האפיה והטחינה, לאיהיה הככר הנמכר בפונדיון כשנמכרים ארבע סאין בסלע אלא רובע קב, והרובע האחר הולך בשכרהחנוני ויציאת האפיה והטחינה. הרי ככר הלקוח בפונדיון הוא רובע הקב דהיינו ששה ביצים, והואשיעור שתי סעודות, והיינו ככר של עירוב. וכן הלכה