Keilim 17:4-5

משנה ד

הרמונים שאמרו שלשה אחוזין זה בזה רשב"ג אומר בנפה ובכברה כדי שיטולויהלך ובקופה כדי שיפשיל לאחוריו ושאר כל הכלים שאינן יכולין לקבל רמוניםכגון הרובע וחצי הרובע הקנונים הקטנים שיעורן ברובן דברי רבי מאיר ר' שמעוןאומר בזיתים נפרצו שעורן בזיתים נגממו שעורן במה שהן

ר' עובדיה מברטנורא

הרמונים שאמרו

הא דתנן בריש פרקין כל כלי בעלי בתים שיעורן ברמונים, כשיהיו שלשהרמונים אחוזים זה בזה ויצא האחד דרך הנקב, זהו שיעור של מוציא רמון

כדי שיטול ויהלך

שמתוך נענוע של נטילה והילוך ממהר הרמון לצאת דרך הנקב

ובקופה כדי שיפשיל לאחוריו

שמתוך הפשלה לאחוריו הוא ממהר לצאת

שאינן יכולים לקבל רמונים

שהן קטנים

כגון הרובע

רובע הקב

שיעורן ברובן

כיון דנפחת רובו, טהור

נפרצו

נפחתו וחסרו

נגממו

בשפתותיהן

שיעורן במה שהן

אם נשאר בהן כדי לקבל כל שהוא, טמאין. והלכה כר' שמעון

----------------------------------

משנה ה

הרמון שאמרו לא קטן ולא גדול אלא בינוני ולמה הוזכרו רמוני בדאן שיהומקדשין כל שהן דברי ר' מאיר רבי יוחנן בן נורי אומר לשער בהן את הכלים ר'עקיבא אומר לכך ולכך הוזכרו לשער בהן את הכלים ויהיו מקדשין כל שהן אמר ר'יוסי לא הוזכרו רמוני בדאן וחצירי גבע אלא שיהיו מתעשרין ודאי בכל מקום

ר' עובדיה מברטנורא

הרמון שאמרו

דכלי שניקב במוציא רמון טהור

ולמה הוזכרו רמוני בדאן

כיון שאין משערין בהן אלא ברמון בינוני

שיהו מקדשים בהן

שאם אחד מרמוני בדאן של ערלה או של כלאי הכרם נתערב עם אלףרמונים של היתר, נתקדשו כולן ונאסרו. משא"כ ברמונים של שאר מקומות. בדאן, שם מקום

לשער בו את הכלים

קסבר דמוציא רמון דכלים, ברמוני בדאן משערינן

אמר ר' יהודה לא הוזכרו רמוני בדאן וכו'

אבל לענין קידוש, אין חילוק בין רמוני בדאןלשאר רמונים, דכולן מקדשים. דסבר ר' יהודה כל שדרכו לימנות מקדש, בפרק התערובות וברישמסכת ביצה

בדאן וגבע

שתי מקומות של כותים הן, וניכרים היו רמונים וחציר של מקומות הללו  של שאר מקומות. וכותאי ודאי לא מעשרי מאי דמזבני לאחריני, דלא חיישי אלפני עור לא תתןמכשול, אף על גב דלנפשייהו מעשרי. הלכך מתעשרים ודאי בכל מקום

חצירי

כרתי פורו"ש בלע"ז. כמו את החציר ואת הבצלים