Keilim 16:8-17:1

משנה ח

תיק הסיף והסכין והפיגיון תיק מספרת ומספריים והתער תיק מכחול ובית הכוחל תיק מכתב ותרונתק תיק טבלה וסקורטיא ביתהחצים בית הפגושות הרי אלו טמאים תיק סמפונייא בזמן שהוא נותן מלמעלה טמא מצדו טהור תיק חלילין רבי יהודה מטהר מפנישהוא נותנתו מצדו חפוי האלה הקשת והרומח הרי אלו טהורין זה הכלל העשוי לתיק טמא לחפוי טהור

ר' עובדיה מברטנורא

הפגיון

סכין שיש לו שתי פיות

תיק מכוחל

תיק הכלי שבו כוחלין העין

ובית הכחול

הכלי ששומרים בו את הכחול

מכתב

קולמוס של נחושת וברזל

תרונתיק

תרין תיק. והוא כלי אחד ובו תיקין הרבה חלוקין, לקולמוס ולסכין ולמספריים. ורופאי החבורות משתמשים בכלי זה הרבה.ובלע"ז פינארו"ל

פגושות

חצים רחבים. ומחי קבלו, מתרגמינן ומחת פגושוהי

סמפוניא

כלי זמר של מתכת

מצדו טהור

שכל שמכניסו מן הצד אינו חשוב נרתיק אלא מכסה בעלמא

האלה

שבט של ברזל ובראשו עיגול כמו כדור, ויוצאים בו יתדות שדומות לשקדים. בערבי קורין לו דבו"ס, ובלע"ז מאצ"א

העשוי לחיפוי

למכסה. תרגום מכסה, חופאה

טהור

דתניא, יכול שאני מרבה חיפוי כלים לטומאה, תלמוד לומר (ויקרא יא) אשר יעשה מלאכה בהם, פרט לחיפוי כלים

---------------------------------------------

פרק יז

משנה א

כל כלי בעלי בתים שיעורן ברמונים ר"א אומר במה שהן קופות הגננים שעורןבאגודות של ירק של בעלי בתים בתבן של בלנין בגבבה רבי יהושע אומר כלןברמונים

ר' עובדיה מברטנורא

כל כלי בעלי בתים שיעורן ברמונים

אם ניקבו במוציא רמון, טהורים

ר' אליעזר אומר כמה שהן

כל הכלים שיעורן כשאין ראויין להשתמש בהן מעין התשמיש שהיומשתמשים בהן תחלה, כגון כלים המיוחדים לתאנים שיעורן במוציא תאנה, והמיוחדים לזיתיםשיעורן במוציא זית. ואין הלכה כרבי אליעזר

קופות הגננים

קופות בעלי הגנות שעשויין ליתן בהם ירקות

שיעורן במוציא אגודות ירק

ובהא מודה תנא קמא לר' אליעזר דאין שיעורן במוציא רמון

בתבן

במוציא תבן

גבבא

תבן דק מעורב בזבל. תרגום לקושש קש , לגבבא גילא. והבלנים דהיינו בעלימרחצאות שורפין אותן במרחצאות

כולן ברמונים

בין של בעלי בתים בין של גננים. ואין הלכה כר' יהושע