Keilim 14:6-7

משנה ו

כסוי טני של מתכת שעשה בו מראה רבי יהודה מטהר וחכמים מטמאין מראה שנשברה אם אינה מראה את רוב הפניםטהורה

ר' עובדיה מברטנורא

כיסוי טני של מתכת

של בעלי בתים, טהור, כדברי חכמים דפליגי עליה דרבן גמליאל לעיל בפרק י"ב . ואםמירקו ולטשו ועשה ממנו מראה

ר' יהודה מטהר

דסבירא ליה מראה לא משוי ליה מנא

וחכמים מטמאין

דמראה משוי ליה מנא. והלכה כחכמים

 --------------------------------

משנה ז

כלי מתכות מיטמאין ומיטהרין שבורין דברי ר' אליעזר רבי יהושע אומר אינן מיטהרין אלא שלימין כיצד הזה עליהןנשברו בו ביום התיכן וחזר והזה עליהן שנית בו ביום הרי אלו טהורין דברי ר' אליעזר ר' יהושע אומר אין הזיה פחותמשלישי ושביעי

ר' עובדיה מברטנורא

כלי מתכות מיטמאין ומיטהרין שבורים

כלי מתכות שנטמאו במת ונשברו, וחזר ועשה מהן כלים בו ביום, שחזרולטומאתן ישנה, כיון שהזה עליהן בעודן שלמים ונשברו, אין צריך להמתין להזאה שניה עד השביעי, אלא אפילו ביום אחדמזה שתי הזאות, אחת קודם שבירה ואחת לאחר שבירה, והן טהורין מיד. דר"א כרשב"ג סבירא ליה, דאמר לעיל בפרק י"אדלא אמרו חזרו לטומאתן ישנה אלא לכלים שנטמאו בטומאת נפש בלבד, וטעם גזירה זו משום גדר מי חטאת כדפרישנאלעיל, הלכך לא חשו אלא שיהא כאן שתי הזאות. ומיהו בעודן שבורות לא מהני הזאה, דלא שייכא הזאה בשברים. ובעי נמישתהא שבירה מפסקת בין הזאה להזאה, לפי שיש הפסק ימים בין הזאת שלישי להזאת שביעי. ולא רצו להחמיר בחזרתטומאה ישנה שהיא דרבנן, והקלו שתועיל בה הזאה אפילו שתיהן ההזאות ביום אחד

ר' יהושע אומר אין הזאה פחות משלישי ושביעי

דתקון כעין דאורייתא. והלכה כרבי יהושע