Keilim 13:6-7

משנה ו

עץ המשמש את המתכת טמא והמתכת המשמש את העץ טהורה כיצד פותחת של עץ והפין שלה של מתכת אפילו אחת טמאה פותחתשל מתכת והפין שלה של עץ טהורה טבעת של מתכת וחותם שלה של אלמוג טמאה טבעת של אלמוג וחותם שלה של מתכת טהורה השןשבטס שבפותחת ושבמפתח טמאה בפני עצמה

ר' עובדיה מברטנורא

והפין

שינים של מפתח שבהן פותחים הדלת. וצורת זו המפתח ידוע במלכות מצרים ובכל ארץ ישראל

אפילו אחת טמאה

ואע"ג דהשינים בפני עצמן בלא פותחת טהורים, קבען בפותחת טמאים, מ"מ השינים חשובים עיקר והפותחתמשמשת

אלמוג

קוראל"י בלע"ז, והוא צומח במצולת ים. ותחלתו רך קודם שיקפאהו האויר, ומפתחים בו חותם. ובמקרא עצי אלמוגים

השן שבטס

לא דמי לפין של פותחת, שהשן משמשת בפני עצמה, משא"כ בפין, הלכך טמאה בפני עצמה

----------------------------------------------------------

 

משנה ז

הכדומין האשקלונין שנשברו והאונקלי שלהן קיימת הרי אלו טמאין המעבר והמזרה והמגוב וכן מסרק של ראש שניטלה אחת משיניהןועשאן של מתכת הרי אלו טמאין ועל כולן אמר ר' יהושע דבר חדוש חדשו סופרים ואין לי מה אשיב

ר' עובדיה מברטנורא

הכדומין

עץ גדול ארוך ויוצאים ממנו אונקליות אילך ואילך, ותולין באותן אונקליות צלוחיות של מים באויר כדי לצננן. ורמב"ם פירש,כמין זיר ואונקליות סביבותיו ובו מעלין הכלים שנפלו לבור

האשקלונין

שנעשים באשקלון

המעבר והמזרה והמגוג

כלים עשויין לנקות התבואה מן התבן ולהעביר התבן ממקום למקום. המעבר יש לו שינים ודומה ליד שלבני אדם, ובו מעבירין התבן ממקום למקום. והמזרה בו זורים החטין בגורן, לפיכך נקרא מזרה, ושיניו מרובות משיני המעבר. והמגוג. שיניומרובות משיני המזרה, ובו בוררים התבואה אחר שזרו אותה במזרה

דבר חדש חידשו סופרים

ראויין היו להיות טהורים, דפשוטי כלי עץ נינהו, ומשום שן אחת של מתכת לא נחתא להו טומאה

ואין לי מה להשיב

מפני מה אמרו כן